Jag mår alldeles utmärkt. Jag har bara renoverat köket och haft besök, det är därför det har varit lite tyst.

Nummer ett: köket. Det lilla skeva, trångbyggda och opraktiska köket som Lilla Farbrorn själv byggde av material han skrapade ihop här och där någon gång på, tja, tidigt sjuttiotal? Det funkade inte så bra längre. Efter en sprucken packning i vattenlåset som Lilla Farbrorn tesa-tejpade ihop (nog för att även jag tycker att tesa-tejp är toppen till mycket, men just här, tja… nej.) hade det småsipprat vatten ner på golvet och det luktade fukt och lite röta, den delen av diskbänken (den större av två små diskhoar) den läckande delen gick från har jag alltså inte använt för att inte göra ont värre, och i vintras sprack kranen, så den har JAG tesa-tejpat ihop och insåg väl där någonstans att den första större renoveringen jag själv gjorde måste bli köket. Dessutom kände jag att det skulle bli rätt skönt att bli av med klistermärke-på-masonitskiva-låtsaskaklet som spruckit nertill och kändes allt annat än fräscht, och dessutom kunna höja bänkskivan till normalmänniskehöjd i stället för hobbit. På bilden gästframträder min underbare, bästaste morbror som är en klippa på allt från VVS till allmän rivning, som vi drog igång så fort jag lagt kameran på ett säkert ställe. Lägg märke till mitt gamla goda bräckjärn längst till höger i bild.

Nummer två: köket som det ser ut när jag byggt det av saker jag skrapat ihop år 2012 (och lite innan, jag har planerat det här en stund. Det är som ni ser inte helt klart än, men det börjar närma sig. Och det här är alltså en diskho och blandare köpt på Blocket à 500 spänn styck, VVS:delarna som ni förstås inte ser kostade också runt en femhundring (vattenlås, ventiler, nipplar och dylikt), kakel för en hundring från Coop Bygg, fix och fog från Biltema för också dryga hundringen, pärlspont från Byggmax för 89 kr/kvm (det vill säga runt 250 spänn), lådhurts och skåpluckor gratis från ett utrivet kök någon inte ville ha längre, stomme till skåpluckorna och hyllan intill väggen från IKEA för 300 resp. 500 spänn, bänkskiva också IKEA för 700 spänn, ben till stommen och hyllan en hundring till, lite plank för en hundring från Byggmax för att ersätta det vattenskadade golvet (och yay, rötan hade inte gått igenom ner till balkarna, stort hurra för det!) samt samma antikvita lackfärg till träpanelen som jag har haft innan i huset, så den betalade jag inte för nu, men den kostar 89 spänn litern på Byggmax.

Med andra ord. Det här kan man verkligen kalla hopkok, eller om man vill vara tjusig, platsbyggt kök. Hehe. Jag är nästan mest nöjd med att jag har panelat utsidan av lådhurtsen så att den plötsligt ser jätteexklusiv ut. Sådant är kul. Och det bästa är ju att räknar man ihop dessa hundringar kostade rubbet runt 3 500 kr. Så även om man räknar in att jag ska köpa till lite lister, sätta upp öppna hyllor och har en tapet som väntar i skåpet och lite sådant, så kommer hela min köksrenovering kosta ungefär 5 000 spänn när jag är klar. Och det, mina vänner, det är jag rätt mallig över. Som sagt, jag kokar renoveringssoppa på en spik. Och det är klart att det är mycket svårare om man inte har en morbror som är en klippa, eller själv inte tycker att det är kul att snickra. Men det är ganska häftigt att veta att det GÅR.

Nu ska jag vila mig lite, och försöka glömma bort att det sitter en tapet i taket som är ett litet helvete att ta bort. En liten bön till er alla bara? Om ni tänker att det vore liksom piffigt med en tapet i taket någonstans, lyssna på mig nu när jag säger:

Nej.

Låt bli.

Helt enkelt.