Det verkar som att jag har tagit ett segdraget beslut nu. Att tycka, helt öppet, inför vem som helst. Och eftersom jag egentligen är helt färsk på hela idén vet jag knappt själv varför jag tycker att jag ska tycka så mycket. Men det kommer nog att visa sig så småningom.

Så, vem är jag då? Jag antar att jag kan beskriva mig via en hel del olika kriterier, det finns så många olika mer eller mindre beprövade sätt. Men så slog det mig, jag fick ju en sån där vuxen-mina-vänner-bok som säljs på Designtorget för några år sedan i födelsedagspresent, och eftersom den är så tydlig i sitt upplägg tänker jag använda väl valda delar av den. Med andra ord, alla förhoppningsvis blivande vänner, here goes:

 Jag heter: Suziluz  

Min relation till ägaren av denna bok: växlar kraftigt med årstider och humörsvängningar

Jag fyller: 32 nästa gång    Stjärntecken: kräfta

Jag kommer från: Östergötland och bor nu i: Stockholm tillsammans med: drömmen om framtiden

Jag jobbar som: skådespelare, men undrar konstant hur värt det det är, egentligen, och hoppas att jag på något magiskt vis ska upptäcka ett annat jobb jag kan tänka mig att ha… också.

På fritiden brukar jag: promenera, fika, läsa, skriva, musicera men skulle även vilja: ha en man att älska (fast det kanske inte har så mycket med just fritidsbegreppet att göra.)

För att stilla mitt dåliga samvete: ber jag om ursäkt eller överkompenserar

Jag har slutat: ljuga för mig själv och börjat: gå i terapi

Om fem år tror jag att jag: har råpanik över att det har gått fem år till utan att livet egentligen ser särskilt annorlunda ut

Om jag vann fem miljoner skulle jag: Sätta in rubbet på banken och andas ut över att frilanslivet plötsligt inte känns lika betungande

Sedan kommer en hel radda med frågor om vad som är min favorit-ditten-och-datten, där jag tror att det enda som är intressant att säga är att min favoritlögn är att jag inte alls sov när jag svarar i telefon tidigt på morgonen. Och sedan så har jag verkligen hur många vuxenpoäng som helst enligt Anna som skrivit boken, jag har både grå hår och celluliter och symaskin och ICA kundkort och gillar att sticka och baka och köper bara kvällstidningar ifall man får med en korsordstidning på köpet. Jag är född tant och glad över att jag äntligen håller på att växa i detta faktum.

Andra saker som definierar mig är att jag lärde mig läsa när jag var fyra år, att de äckligaste insekter jag vet är tvestjärtar och att en tvestjärt nöp mig i bröstvårtan i somras, att det nypet var det närmaste sex jag kommit dittills under året och att det berodde på att jag fortfarande suktade efter en man jag brutit med året innan, att den vän jag pratar allra mest med om känslor och relationer är en femton år äldre man som jag älskar som en bror och att jag har renoverat hela lägenheten på egen hand.

Nog för nu. Vi kommer nog att lära känna varandra bättre så småningom.