Igår fick jag hjälp att äta upp marängtårtan. Mulholland tittade förbi och vi pratade oavbrutet i några timmar. Sedan vi sist träffades har hennes man haft bältros, de har fått ett till barn, flyttat till större lägenhet, hon ska börja jobba igen om ett par veckor. Jag har haft hela historien med Den Där Mannen, en galen arbetstakt och en total yrkeskris som resulterat i ett större lugn. Vi hade en del att avhandla. Det händer ju lite på några år hit eller dit.

Jag funderade en del efter att hon gått igen på det här med tid. Favoritfarbrorn som jag jobbade med på tv härom dagen firar 30-årig bröllopsdag med sin fru i år, men när han berättar om hur han lyckades övertala henne till att vilja ha honom låter det som om det var igår. Vi jobbade ju på min födelsedag, och jag har existerat kortare tid än hans relation. Vi pratade lite om det, han undrade om jag som är så ung (ung? Kvinna i yngre medelåldern…) också kunde uppleva det som att tiden rusar på ett overkligt sätt. Och det kan jag ju. Det förvånar mig fortfarande att jag lever som vuxen i världen och att mina vänner har barn och hus och allt det där. Herregud, vi jobbar och betalar räkningar och har titlar av diverse slag. Och det verkar som att vi alla är så förvånade över att vi gör det, att det fungerar och är på riktigt. Jag minns hur det kändes att inte kunna prata för att hela underkäken skakade av kyla men man inte ville gå upp ur vattnet på stranden. När Sociologen virade in sin dotter i ett handdukspaket efter att hon badat mindes jag med hela kroppen hur det kändes att bli invirad i något stort och mjukt. Det känns på ett sätt verkligare, bilden av mig själv som liten, samtidigt som det är helt verkligt att jag är någon som om bara en vecka kommer att sitta någonstans på ett café i Paris och läsa en bok, möjligen iklädd en hatt. (Komikern påstår att det är väldigt ”jag” att göra det, att jag är elegant, och jag misstänker att det kan vara sant.) Tiden. Mystiska grejer, alltså, hur allting existerar samtidigt.

Men, Mulholland. Oj, vad hon är bra. Jag gillar henne så mycket. Och i höst fyller hon 40. Helt galet. Kvinnan ser ju ut som en busig liten tjej. Och jag antar att hon väl är det, också.