God morgon, vänner. Här i soffan sitter dr Suz och bläddrar bland sina papper. Vad är det för frågor världen har presenterat nu?

1. ”vad betyder tula hem”. Dr Suz har faktiskt, i kraft av person med starkt TP-kunskaps-intresse, vetskap om flera fakta kring den här frågan. För det första – Tula är en stad i Ryssland, ca 20 mil syd om Moskva. För det andra – Tula är idag ett ganska använt flicknamn. För det tredje – att ”tula” är i flera dialekter ett uttryck för att kämpa på, bära tungt eller dra benen efter sig. Så, ”att tula hem” skulle kunna vara en bild av en stackars rysk flicka som har det ganska jobbigt och är lite lat. ”Tula hem och tula vall” är utöver en folkvisa också titeln på en propagandafilm för mjölkhantering som gjordes år 1938 i regi av Kotti Chave. Ett stort ämne, det här, och en berättigad fråga.

2. ”fulaste tjejen”. Det känns lite orättvist att återigen prata om stackars Tula nu, men det kan också vara så att det är någon man helt enkelt inte tycker om som får epitetet. Det är ju ett ganska underligt men väl bevisat fenomen att människor man gillar blir vackra och tvärtom. Detta är också mycket subjektivt och ändras beroende på vem du frågar, och när.

3. ”världen 7 känsliga hoteller”. Jag måste erkänna att jag klurade länge på den här frågan innan jag kom fram till ett svar. ”Känslig” är för mig ett epitet som jag sällan förknippar med hotell, men det kanske beror på att jag bara har erfarenhet av europeiska sådana? Det jag vet är att det finns många hotell i världen, många fler än 7, och att om du är ute efter ett specifikt och just väldigt känsligt hotell kanske du ska leta i Japan, där de traditionella husen är av rispapper? Eller ishotellet i Jukkasjärvi, som smälter varje sommarhalvår? Annars är de flesta hotell jag känner till och kan namnge rätt okänsliga. Tyvärr.

4. ”Spindelmannen citat”. Det mest kända citatet från Marvel-seriefiguren Spindelmannen är ”med stora krafter kommer stort ansvar”. Det är ett gott motto. Annars skulle ett motto kunna vara ”för att bevisa att du är stark och snäll och tänker hjälpa folk, sätt på dig en rödblå dräkt i spandex”. Det är dock inget citat utan en fri association. Jag måste också utfärda en varning för att mottot kanske fungerar bäst om du är en tecknad figur och att människor av kött och blod kan titta lite snett på dig på bussen.

5. ”civilingenjör eller läkare”. Det här är ett vanligt problem på dejtingsajter. Man presenteras en massa olika alternativ och luras att tro att människors yrke ska ha med deras attraktionskraft att göra. Så är inte fallet. Tyvärr har attraktionskraften helt andra och mycket mer ologiska lagar. Alltså, basera valet på andra premisser, är mitt förslag. Om frågan gäller ett eget yrkesval känns det som att du bör fundera över vilka människor du vill jobba med. Människor i slips som gillar matematik, eller människor som alltid, alltid är sjuka. Det är inget lätt val, men det är tyvärr också ett val du måste göra på egen hand.

6. ”tvestjärt gift”. Tvestjärtar och jag har ett ytterst spänt förhållande till varann, som inte blev bättre av att jag för ett år sedan fick mig ett nyp av den berömda, skräckinjagande saxklon till stjärt som satt fästad vid ett litet ledat monster som hittat vägen in i min tröja. Nypet kom på ett intimt ställe som oftast bara förknippas med kärvänlighet eller amning. Well. Vi kanske kan komma överens om att inomhus är tvestjärtar en sanitär olägenhet, men giftiga är de inte. Däremot skulle man ju också kunna kalla män (eller kvinnor) som är gifta med en person och ligger med en annan för tvestjärt. Det, däremot, är ganska giftigt för alla inblandade.

Specialkategori! Igår kom det en fråga från en besläktad bloggare som löd: förklara det här fenomenet med unga killar i fula hattar, snälla Dr Suz! Och visst ska jag göra det, kära Lena. Unga killar i fula hattar lider av ungefär samma syndrom som tonårskillar med moppemusche. Det vill säga, de har sett en vuxen pondusman bära denna attiralj med självklarhet och fått för sig att de själva skulle utstråla coolness och pondus iförda en dylik attiralj. Problemet är att pondus inte sitter i attiraljen och alltså inte dyker upp av sig själv när den ovana attiraljen påförts. Detta leder till ett statusfall som nästan inte liknar något, en ganska fånig look och ofta en slags förvirrat spänd min hos bäraren, som försöker intala sig något om sig själv och sin identitet. Detta brukar lägga sig med tiden, men se gärna dr Suz tidigare svar under frågan ”sent utvecklad kille”.

Sådär ja! Då var dagens frågestund över. Dr Suz tackar för sig för denna gång och tror att det kan vara dags för ett litet dopp i sommarvärmen.