Nyss hemkommen efter galenskapen att åka ut till IKEA för att köpa gardinringar. Ja. Gardinringar. Jag tänkte som så (och här tyckte jag att jag var smart) att hjälp-jag-måste-hitta-en-julkapp-NU-hetsarna borde vara flera inne i city och att det kanske skulle vara lugnare på… IKEA. Ja, jag vet.

Gråtande barn. Stirrande föräldrar. Grälande par. Panikslagna människor som springer omkring och letar efter gud vet vad. Folk som äter varmkorv som om det var sista dagen varmkorv säljs. Och mitt i allt det, en Suziluz som likt en zombie med öronen fulla av mp3-musik liksom gled igenom folkhavet fram till gardinstångsavdelningen för att där upptäcka att gardinringarna var slut.

Slut?

gardinringar?!

Är det gardinringar som är årets julklapp?

Jag lyckades till slut snoka rätt på en kille med ful mustasch iklädd IKEA-tröja och klämde ur mig att jag undrade om det fanns några gardinringar någon annanstans, och fick följa med honom tillbaka till hyllan för att han också skulle kunna göra det geniala konstaterandet att den var tom. Sedan hade jag bara kvar att försöka tråckla mig ur IKEA-huset för att åka hem igen.

Alltså, en mer misslyckad shoppingtur får man leta efter. Jag gillar ju inte ens gardiner särskilt mycket.