Det är jättesvårt att byta dragkedja i en dunjacka. Bara så ni vet. Särskilt när ens sykunskaper är ganska… basic. Mer på sy-i-knapp-nivå. Men när det enligt sömmerskan jag ringde och ställde frågan till kostar 500 kr att byta och då ingår inte ens dragkedjan så. Ja ni fattar.

Kvällen har bjudit på fyra trasiga symaskinsnålar, sprätta mig hit och sprätta mig dit, allmänt mummel, rynk-i-pannan och men-vad-faan, tråckel och konstiga små säkerhetsstygn, noggrant märkande av hur allt hängde ihop innan första sprätten och en sak i taget. Det tog några goda timmar alltså, dessutom ska man kanske inte titta jättenära på jacksömmarna nu. Men på lite avstånd funkar det utan problem, det går att stänga jackan igen och jag är sjukt nöjd!

Hm, vad ska jag göra med min insparade femhundralapp..? Ka-CHING!!!