Ibland utan att ha väntat mig det blir jag påmind

Det har gått så mycket tid. Det har hänt så mycket. Händelser av alla de slag, en sammanhängande kedja av till synes fristående händelser som jag kan snabbspola bakom ögonlocken om jag vill, skratt och halk i trappan och mjuka röster i mörker och blödande skärsår och svettiga cykelturer bredvid lammhagar och ont i svanskotan och fötter som fryser i för tunna skor och kyssar och diskussioner om hur det ska gå till och halmhatt och försenade tåg och kafferingar på servietten och avocadopasta på Tabac och sjungande i stämmor och gråt och falsettröster och skrivandet av en melodi som ändå aldrig kunde spelas

Men påminnelserna, de finns inte med bakom ögonlocken, de är sina egna. De lever enligt andra regler och är inte mina på det viset. Plötsligt säger någon något och jag ser mig själv, bara det att jag är en annan. Jag är jag men ändå inte jag, jag känner igen mig själv men jag känner inte mig själv på det sättet längre för jag är annorlunda nu, jag är en annan nu, jag är inte längre den jag var även om jag ser vem jag var då och jag kände henne väl, hon som var jag

Och i en förklarad glimt blir det så tydligt alltihop att det är det här, det är ju det de pratade om när jag var barn. Att jag en dag skulle förstå varför man är tvungen att ha på sig mössa och varför man inte får ha klänning i februari och varför varför varför. Hemligheten är att det spelar ingen roll hur mycket man tror sig veta eller förstå, det enda sättet som finns att ha levt livet är att ha levt det, det spelar ingen roll att man kan läsa om hur det känns för andra att älska eftersom ens egen kärlek alltid är personlig och alltid ändå känns annorlunda. Annorlunda. Det ringde inga silverklockor i luften när jag blev av med oskulden som det gjorde i Starlet

Jag kan inte låta bli att undra om det här, påminnelsen om att jag redan varit flera, att jag alltid kommer att kunna titta tillbaka på dem jag en gång var och inte känna dem längre, bara känna igen och se vem de var, om det betyder att jag är vuxen på riktigt nu

Man får förresten ha klänning i februari.