På tunnelbanan idag satt jag mitt emot två äldre damer. Bägge hade kritvitt hår, den ena var lockig, den andra rakhårig. Bägge hade ljus, pergamentliknande hy med åldersfläckar, men bara den ena hade hudpåsar under ögonen. Det hade den andra sluppit. De var uppenbarligen på utflykt trots att bägge talade en utmärkt ren och välartikulerad rikssvenska à la bättre bemedlad Stockholmsdam. Piffigt klädda, den ena hade sammetskavaj, den andra skinnjacka. Och de pratade hela resan, utan att höra varann speciellt bra, så det blev mycket upprepande. Och hon i skinnjackan berättade glatt om resan för den andra. Glatt, och helt fel. Hon berättade att Gamla Stan byggts på 1500-talet, att man inte måste visa biljett på bussar och att sjön vid Liljeholmen heter Trehörningen. Och den andra damen hummade och nickade glatt. Jag korrigerade dem inte. De verkade ha så trevligt. Och egentligen är ju en trehörning samma sak som en trekant.

Förra sommaren satt jag bredvid två damer på en parkteaterföreställning i Vitabergsparken. Den ena åt korv. Den andra reste sig när det började regna, nickade mot försäljningsbåset och sade till sin lomhörda väninna jag ska gå och se om jag kan få mig en sådan där poncho och knatade iväg. Väninnan satt kvar och åt, sparkade av sig skorna och dinglade med fötterna. Så när den andra kom tillbaka frågade hon köpte du ingen korv? Och den andra sade förvånat Nej, jag skulle ju köpa en poncho? och höll upp påsen i sin hand varpå väninnan sade Jasså! Jag trodde det var korven som hette Poncho! och så fnittrade de länge och väl, som småflickor.

För några år sedan när Thebe och jag var och åt lunch såg vi två äldre damer sitta vid ett bord i närheten, fnissande och drickande varsitt glas vin en vanlig tisdag. Den ena hade stålgrått längre hår och den andra knallfärgat hennarött, bägge var nog i åttioårsåldern. Då och då skrattade de så att de var tvungna att torka lite tårar. Och Thebe och jag log mot varann och sade det där är ju vi om fyrtio år, ser du det? Kolla vad kul vi har!

Damerna på tunnelbanan är på utflykt och har roligt, och det spelar ingen som helst roll ifall de vet vad de pratar om eller inte. De har roligt bara. Jag plockar upp min mobiltelefon och sms:ar Thebe att jag saknar henne.