God kväll, folkens! Doktorn ber om ursäkt för denna långa tid som gått sedan senaste frågerundan, men nu är ordningen återställd och doktorsglasögonen på där de ska vara, långt ner på nästippen i sann besserwisseranda. Utanför fönstret blåser det kallt, men både hjärtat och hjärnan går på värmande högvarv och om alla är beredda sätter vi strax igång dagens runda? Beredda, alltså? Då kör vi!

1. ”Spindelmannen ovanor”. Ja, dr Suz skulle väl säga att det är en ganska underlig ovana i sig, det där med att klä ut sig till en mänsklig spindel och studsa runt mellan hustak. Men jag skulle nog säga att Spindelmannens absolut mest uppenbara och irriterande ovana är att alltid försöka klämma minst ett par one-liners medan han piskar skiten ur skurkar. Onödigt överlägset.

2. ”om det luktar om mina gummistövlar vad”. Hm. Luktar det vad om dina stövlar? Luktar vaden annorlunda än resten av benet? Du är lite kryptisk här, med tanke på det inledande ”om”-et, är det påföljden av lukten du är ute efter? I så fall är det nog ingen fara. Det finns fortfarande ingen stinkpolis i Sverige (även om man ibland verkligen kunde önska det på t-banan.) Doktorn säger så här, bättre att det luktar vad än att det luktar fotsvett. Så vad du än gör (haha, farbrorshumor) – använd strumpor i stövlarna.

3. ”stopp i pungkulan”. Det här är ju egentligen Tryggves område, men eftersom Tryggve och Magda verkar ha försvunnit spårlöst får jag ta över även de mer underlivsriktade spörsmålen. Och då skulle jag säga att det här är ett något udda utrop som inte används så ofta, men som har ungefär samma betydelse som ”kors i taket!” Skulle vara fint om det återinträdde i talspråket. Känn er fria att börja använda det.

4. ”virkade toalettpappers hattar”. Åh herregud. Nu måste ni sluta, alla virkentusiaster. Någonstans måste man faktiskt dra gränsen, och en hatt som upplöses i en slags allmän Lambi-gegga om det regnar, det är inte bra. Eller som det heter på min killes språk: ikke bra i det hele tatt! Köp en tyghatt! Eller sy en, om det är handarbetet du vill åt! Eller, here’s a shocker – virka i GARN

5. ”vart kan man få tag i mumintroll dräkt?” Jag bortser från särskrivningen, lägger bara pannan i ett litet rynk och fnyser innan jag svarar: på SVT:s kostymförråd. Kan förstås vara lite svårt för den oinvigde att ta sig in i det vällarmade och välbevakade bygget, men gör ett försök vetja. Ta många bilder och skicka så att doktorn får se.

6. ”små händer kan hålla de och kånkar”. Ursäkta, men doktorn är principiellt mot barnarbete, väldigt mot. Visst kan små händer hålla och kånka, men… jag tycker nog ändå att det är bättre om stora händer sköter sånt. Om det inte är så att du är en vuxen som bara råkar ha minimala händer. Då ber jag om ursäkt och ska inte diskriminera småhänta, du får givetvis bära så mycket du klarar i pyttehänderna. Hehe, pyttehänder.

7. ”mjäll på pungen”. Suck. Var är Tryggve? I brist på honom frågade doktorn sin kollega dr Javola, som bara skakade på huvudet och sade kort och gott: nei. Så ingen hjälp att få där alltså. Kanske… vahetteredär schampot de gör så mycket reklam för… head & shoulders? De kanske har en variant som heter head, shoulders & scrotum? Om inte kanske du kan skriva till dem och be att de fixar ett?

* * *

Och som en sista liten kommentar till dig som upprepade gånger sökt på ”Suz tar en kuk” och ”Suz knullar” vill jag bara säga: helt korrekt uppfattat. ‘Nuff said.

Sådär ja, nu låter det som att kollegan sysslar med något slags matforskningsprojekt i närheten som doktorn borde närvara vid, så jag hoppas att ni fått ut det ni behövde av denna lilla föreläsning. Jag lovar att det inte ska ta lika lång tid till nästa frågestund. Fortsatt trevlig kväll, vänner!