Apropå fotboll. För många år sedan, när jag fortfarande gick parhäst med Revisorn, såg vi en intervju med en holländsk fotbollsspelare. Holländska är ett språk som jag någonstans innerst inne tror inte finns, utan att de bara hittar på lite under tiden de pratar, ungefär som gibberish. Och sedan har de antagligen tecken för hur de ska veta när de ska skratta samtidigt och så.

Hur som helst. Intervju med holländsk fotbollsspelare. Och någonstans mitt i den uttalade han klart och tydligt, med en liten ryckning på axlarna, de bevingade orden [soufa loufa]. Både Revisorn och jag ryckte till, stirrade på varann och utbrast, exakt samtidigt: soufa loufa?! innan vi började skratta ganska rått. Det satte sig, det där.

Alla dessa år senare undrar jag fortfarande. Så nu frågar jag. Finns det någon som läser den här bloggen som kan holländska? Och i så fall, vad betyder [soufa loufa]? (Med hänsyn till att det säkerligen inte stavas som det fonetiskt uttalas, utan kanske mer som saoohfoh lufhaas, men bear with me here.) Om du vet kommer du att göra en språkfascistisk aktris mycket lycklig. Eller bevisa den där gibberishteorin. Mången tack på förhand. Eller som det heter i Holland. Soufa loufa.