En sallad som jag tycker om att göra består av sojabönor, hel dinkel, linser, purjolök, vitlök, olivolja, äppelcidervinäger, salt och svartpeppar. Idag gjorde jag den med matvete i stället för dinkel och röda linser i stället för gröna, dessutom lade jag till lite sockerärtor. Egentligen tänkte jag mig att ugnsbaka lite lax till det hela, men det fanns ingen lax kvar i frysen, bara köttbullar och rönnbär och sådana där frysklampar man lägger i kylväskan, så jag åt salladen ljummen med en halv tomat med lite balsamvinäger på.

Första gången jag såg den här salladen hade min kollega med sig en stor burk efter en inflyttningsfest. Jag frågade vad det var för bönor, för jag kände inte igen dem, de var klargröna och såg nästan ut som nonstop, och när hon sade att det var sojabönor tänkte jag aha, för det hade jag inte ätit förr. Men mina sojabönor är gula. De gröna är en annan sort.