I natt vaknade jag med ett ryck av att jag drömde att det brann. Jag kunde känna branden i handen, det brann uppe vid väggen. När jag vaknar på det viset slår hjärtat så hårt inne i huvudet att det känns som att det ska spränga sig ut genom öronen. Det är ren panik, inget annat.

Många av mina drömmar är väldigt starka och kraftfulla, tydliga, talande, även om de flesta inte är skrämmande. Jag drömmer i färg, alltid i färg och mycket detaljrikt. Oftast minns jag dem klart när jag vaknar. Jag drömmer ofta om djur, och när jag gör det är de alltid helt enormt stora. Det är framför allt två djur som är återkommande i mina drömmar, hästar och örnar. Enorma hästar, enorma örnar. En gång berättade jag det för en man jag umgicks med förr, och eftersom han varit bildterapeut (han jobbade inte längre) så berättade han att just återkommande drömdjur brukar symbolisera den passiva respektive aktiva delen av en själv. Så var han tyst en stund och sade: Men du har två aktiva djur, inget passivt. Och jag tänkte att ja, det i sig säger väl kanske något.

Enligt honom är det närmaste ett passivt djur jag har, om man då ska välja mellan dessa två, alltså en häst. Och hästen jag drömt om många gånger är ett enormt – ENORMT – sto som heter Sera. Jag har drömt om henne på många olika sätt. När jag rider henne är det alltid en maktkamp, eftersom det är meningen att jag ska styra men hennes kraft är så stor, det kräver all min viljestyrka för att kontrollera henne. När vi kommer fram till stallet är det alltid för litet, och jag skäller på stallpojken (det är alltid en pojke) för att han inte själv kan se att den enorma hästen inte går in i det lilla båset han påstår att hon ska stå i. Och jag har drömt att vi dansade, Sera och jag, till musik, jag sittande på hennes rygg naken, mjuka och graciösa bägge två, melodiska och följsamma, flera gånger till samma sång på ett kassettband.

Tro inte att jag inte själv ser symboliken. Det gör jag. Ibland är jag så pinsamt uppenbar. Och det blir inte bättre av att hennes namn är ett anagram på resa.

Jag drömmer ofta det jag inte vill se och när jag vaknar med det går det inte längre att undvika. Mitt undermedvetna är en bitch på det sättet. Hon ser till att jag fattar och låter mig inte slippa undan.