Egentligen har vi bestämt med samma taxikille som skjutsade ut oss till Shark’s Bay (vi utmanar ödet, ja) att han ska hämta oss klockan fem, men när vi kommer upp från stranden till spärrbommen som sköts av ett antal män så står det ingen där och väntar. Eftermiddagsböneutropet från moskén längre bort sätter igång, vackra ornamenteringar. Vi väntar och lyssnar. Solnedgången ligger som ett dis över den rödbruna ökensanden mot bergen. Nere på stranden spelar killarna som har hand om solstolar och försäljning fotboll. Arbetsdagen är över.

När en taxi kommer åkande visar det sig att det inte är vår kille utan en annan. Han erbjuder sig glatt att vänta med oss i fem minuter för att se om den andre kommer eller ej, och under tiden småpratar vi. Han frågar var vi kommer från, precis som alla andra, men han fortsätter också att fråga. Det är en glad och öppen ung man. Han frågar om vi har barn, och efter att jag pekat på Jakob och han sagt ja säger han but not from this woman? och pekar på mig. She looks young. Jag skrattar och säger Not so young! och han säger Twenty-one? Jag skrattar igen och säger No, thirty-five! varpå han himlar med ögonen och säger Noooo! och sedan undrar han hur gammal vi tror att han är.

Han är tjugofem och bor egentligen i Kairo. Jag uppfattar inte om det är han eller hans bror som heter Khaled, de delar i alla fall på taxin när de jobbar här i Sharm El-Sheikh. Han har varit gift i nitton månader, hans fru är gravid med deras första barn, han ska bli pappa om 24 dagar. Jag säger det inte, men tänker jul, hans bebis ska födas till jul. Hans fru är bara arton år och han säger glatt we muslim are not allowed to have girlfriend, we must marry. Han berättar att de får ta upp till fyra fruar och rycker på axlarna när han säger we don’t like divorce. So we marry another woman. Jag tänker att jag förstår att det verkar praktiskt. Ingen blir skild och hamnar utanför, barnen blir försörjda, och det får väga upp mot att man är ung och oerfaren första gången man gifter sig. Har man gift sig mest av hormonella skäl och längtan efter att få ligga med den man gillar så blir det bara en slags inkörsport i vuxenlivet.

Om man är man, vill säga. Jag kan inte låta bli att undra. Om man är kvinnan som gift sig vid sjutton års ålder och inte trivs riktigt i äktenskapet, när ens man bestämmer sig för att gifta sig med en till och sedan kanske ännu fler, får man vara med på beslutet? Finns det någon slags oskriven och outtalad överenskommelse att även om man håller ihop äktenskapet, att hon också får förälska sig, söka andra inofficiellt? Jag gissar nej. Jag gissar att kvinnan vi såg härom dagen med den paljettprydda glipan där ögonen stack fram får leva med det beslut som tagits i antagligen mycket unga år, oavsett om det gör henne lycklig eller ej.

Den andre taxikillen kommer inte så vi hoppar in i bilen. Han som kanske heter Khaled berättar att han har en enorm familj. Hans far har fyra fruar och han har många syskon. Därför är han och hans bror i Sharm El-Sheikh och tjänar pengar. Böneutroparen ornamenterar vidare och kanske-Khaled erbjuder sig att ta med oss till moskén. I morgon, kanske? Antingen han eller hans bror kommer och hämtar oss. Vi tackar ja.