vår, tiden mellan vinter och sommar, i Sverige den del av året då dygnsmedeltemperaturen varaktigt stiger från 0 till 10 °C. Man kan även avse månaderna mars, april och maj. Enligt Nationalencyklopedin.

Jag läste någonstans att våren skulle komma till Stockholm om drygt 16 dagar. Det intressanta var att det inte stod någonstans vem det var som påstod det eller vad påståendet grundades på. Om 16 dagar är det den 8:e mars. Om bara åtta dagar är det första mars.

Tidigare i dag tittade jag på en vädersajt och där stod det att det skulle bli plusgrader om åtta dagar. Alldeles nyss tittade jag in på samma sajt och nu är plusgraderna borta. Jag ska titta igen i morgon och hoppas att de kommer tillbaka.

Utöver teaken, förresten, har jag haft allmän pysselhelg. Jag har kaklat mosaik på en avställningsyta och målat tre kökspinaler, bland annat en pall.

Innan var den blå. En ganska tråkig laserad blå, men pallen var fin så den har fått bo här i alla fall i väntan på pysselhänder. Och i helgen slog pysslet alltså till. Fyra lager antikvitt, en tillklippt bit fint omslagspapper påklistrat och två lager lack ovanpå. Nu är pysselhänderna stilla och nöjda.

När solen slår ner på pallen genom vintersmutsiga fönster kunde man nästan tro att våren är här. Om man kisar lite.