Jag har fått en utnämning av Alt godt, som gjorde mig glad och lite rörd. Tack snälla.

I utnämningen ingår alltså att:

Länka till den du fick utnämningen av.
Svara på frågorna.
Ge vidare priset till tio bloggare.

1. Varför började du att blogga?

Det finns nog flera skäl. Det stora var att jag ville skriva, pröva mitt språk och se om någon alls var intresserad av att läsa det, men så fanns flera andra skäl. Som att jag behövde rensa huvudet på tankar, jag ville ha en direktkommunikation och jag ville vara ”ickebedömd” i vad jag skrev på ett annat sätt än om man skriver med förhoppning om att en dag bli utgiven, som jag har gjort länge. Sedan kommer det till att jag träffade Huskorset (bästa Huskorset!) en trevlig höstkväll i Göteborg och hon föreslog att jag skulle läsa något recept på hennes blogg, och jag hookade på den samt började länka vidare och läsa, och efter ett tag började vilja vara med och tänka högt.

2. Vilka bloggar följer du?

Dem som finns i min bloggroll och ett ganska stort antal till. (Förresten, om någon av er vet varför rss-flöde inte fungerar trots att det borde på vissa bloggar i min läsare, till exempel i min egen märkligt nog, tala gärna om det så att jag kan ordna saken – jag är hopplös på datorer i största allmänhet. Ödmjukast tack.) Den gemensamma nämnaren är att de alla har något som jag uppfattar som ett personligt tilltal.

3. Favoritmakeupmärke?

Det har jag inget. Jag sminkar mig nästan aldrig, bara när jag jobbar eller går på castings eller jobbmöten för att vara representativ. Jag tycker att smink är jobbigt och lite kladdigt, jag vill kunna klia mig i ögonen (eller vill och vill, jag gör det utan att tänka mig för, också när jag är sminkad och tänker visstfanja när jag blir geggig på fingrarna) så jag går helst utan. Men det smink jag köper är helt random. Det kan vara allt från IsaDora till Lancôme.

4. Favoritklädmärke?

Här, däremot, är jag mer specifik. Kläder gillar jag och är mer noga med. Jag gillar svenska designers som Whyred, Acne, HunkyDory och Dagmar, danska som Day, Nümph och Bruuns Bazaar, och är en ganska duktig rea- och vintagemänniska – jag har massor av fina kläder trots att jag inte har så mycket pengar. Garderoben är en salig blandning av märkeskläder och basplagg från H&M, Esprit och Indiska. Men favorit? Hm. Hade jag haft mer pengar hade jag köpt cashmere på Zadig & Voltaire.

5. Din måste-ha make-up-produkt?

Läppcerat och handkräm. Ingen av dem är kanske någon riktig make-up, men det är mina två måsten. Jag använder Carmex på läpparna jämt och ständigt, och är handkrämsfetischist. Just nu har jag Shiseidos handkräm på jobbet och Body Shops ”hemp” hemma.

6. Favoritfärg?

Det beror på på vad. Jag tycker generellt om ganska disiga eller jordiga färger. Dimlila, mossgrönt, brunt, grått, blått…

7. Parfym?

Just nu Pradas ”L’eau Ambrée”. Jag sminkar mig som sagt sällan, men har använt parfym varje dag sedan tonåren. Jag är ofta ett märke trogen ganska länge när jag har hittat en ny jag gillar, och den här är första avsteget från Nina Riccis parfymer på flera år, jag tycker om både ”Premier Jour” och ”Nina”.

8. Favoritfilm?

Det går inte att säga så. Jag älskar film, och ser mycket. En film jag har sett om många, många gånger är ”Hårfrisörskans make” av Patrice Léconte, och jag brukar säga den när folk frågar just därför, men jag… egentligen finns det inget bra svar på den frågan, för vilka filmer, böcker eller musik jag älskar… det beror på dagsformen, humöret, vädret, vad jag äter. Men en film som har berört mig djupt djupt är dokumentären ”Hästmannen”.

9. Vilket land vill du besöka och varför?

Just nu med naturkatastrofer och kärnreaktorexplosioner i Japan är jag faktiskt inte så sugen på att åka någonstans alls. I vanliga fall brukar jag tänka på Island som ett sådant där ställe jag skulle vilja se. Efter mitt Berlinbesök i januari vill jag gärna tillbaka dit och se mer, och jag har ju en alltid närvarande liten längtan till Paris. Men helst av allt vill jag åka dit där mina vänner finns.

10. Ställ och besvara sista frågan själv: Vilken tanke skulle du vilja spred sig i världen?

Var själv den värld du skulle vilja ha.

Dags för tio länkar till bloggar jag verkligen gillar. Jag ska inte motivera närmare var och en för sig, för jag tycker att ni helt enkelt ska gå in till dem och hälsa på. De är alla värda att läsas av helt olika skäl, och här har vi dem: Världens bästa flickvän fru, Strekhjerte, Den där om Jenny, Tegnehanne, Det skulle tatt seg ut, Alla har en bok inom sig, Verden – en bruksanvisning for barn, Tante Jul, Apple, dear? och Hemma hos Maja Gräddnos.

Jag hade kunnat nämna säkert tjugo till, alla i min länklista är fina bloggar och många av dem HAR jag redan nämnt i gamla inlägg. Så sätt igång och klicka iväg.

En helt annan sak – Elin a.k.a Skruttet! Jag vet inte om du fortfarande läser min blogg, men om du gör det – jag såg att du har stängt din, och om det vore ok skulle jag gärna fortsätta läsa dig. Kan jag få en inbjudan?