Jag tror att jag måste ta kontakt med KO, konsumentombudsmannen.

Så här är det. Jag har, sedan jag köpte smartphone på Phone House i senhöstas (en Samsung), bytt abonnemang till Tele2 för att de har billig surf. Det de också har, är enorma problem med att få min smartphone att skicka och ta emot mms. Det är tydligen ett vanligt problem med dem. Det berättar de inte när man tecknar abonnemang i två år. När man sedan ringer kundtjänst för att det inte går att skicka mms, så kollar de om inställningarna stämmer (ja) och gör de det (ja) så säger de att det måste vara fel på telefonen. Jag lämnade in telefonen första gången i december, och när den kom tillbaka (utan hittade fel) men det fortfarande inte gick att mms:a, så påbörjades en ond cirkel. Telefonen har sedan jag köpte den, för drygt ett halvår sedan, varit ungefär två månader hos mig och fyra månader på service, utan att de hittar fel på den. Jag får inte reklamera och lämna tillbaka en telefon som fungerar prickfritt, så där har jag inte mycket att hämta.

Jag berättar detta för Tele2 som nu, efter ett halvår, bestämmer sig för att allernådigast skicka mig ett nytt simkort. Jag fick det idag. Jag sätter i det, försöker skicka mms. Inget händer utom att den talar om att det inte går. Exakt samma fakkings skit som alltid. Jag ringer Tele2-kundtjänst och råkar på tidernas otrevligaste medarbetare, som förklarar när jag säger att jag vill säga upp abonnemanget att det inte går. Jag säger att bindningstiden väl måste bygga på att deras tjänst funkar, men hör och häpna – eftersom deras tjänst funkar när jag sätter i kortet i den gamla intesmarta phonen så anser de att de har fog för att mitt problem inte ligger hos dem. Jag sitter alltså fast. Nu det värsta: När jag frågar superotrevlige kundtjänstkillen (Johan, det var så du hette, din otrevlige faan) och själv har blivit ruskigt jävla otrevlig om jag kan få en mailadress eller telefonnummer till hans överordnade så att jag kan styra upp det här, då går inte det. Det har de inga. Say what? Inga mailadresser eller telefonnummer? Nej, då får jag skicka ett vanligt pappersbrev till Tele2 Sverige AB, 106 66 Stockholm. Men han upplyser mig om att de läser alla brev de får. Det enda nummer man kan ringa är till receptionen på huvudkontoret.

Här någonstans börjar mitt zigenarblod att koka. Får ett företag göra så här? Inte leverera, och sedan stänga av kanalerna för klagomål?

Jag har en telefon som funkar med andra abonnemang. Jag har ett abonnemang som funkar med andra telefoner. Men de vägrar alltså funka med varann. Det sista budet är att jag har ringt Phone Houses kundtjänst för att fråga dem vad jag ska göra. Jag har med egna ögon, sist jag hämtade telefonen, sett deras tekniker sätta i ett annat simkort i min telefon och skicka mms utan problem. Jag VET med andra ord helt säkert att det är möjligt, så problemet ligger hos Tele2. Killen jag pratade med nu skulle prata med någon och ringa tillbaka. Jag väntar och ser vad det innebär.

Jag är så trött på det här så ni anar inte. Jag vill bara slänga den jävla möktelefonen i väggen så att den dör. Eller, alternativt, köpa en enorm bazooka och gå bananas på Tele2:s kundtjänstavdelning. Och som om det inte räcker redan som det är så känner jag hur mycket jag hatar mms. Jag hatar dem så mycket så att ni anar inte, av så många olika skäl.