Det var länge sedan jag skrev något om böcker jag läst, tror jag. Jag har mest ägnat mig åt moi och mois egna skriverier på sistone. Men jag läser. Jag läser faktiskt en hel del.

Liten tipslista av diverse slag – den som inte ännu har gett sig i kast med ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” av Jonas Jonasson, slå till nu med en gång. Den finns i pocket och är billig. Slå till, för sjutton, för en roligare och mer jantebefriad skröna får man leta efter. Den är helt enkelt bara en ren fröjd att läsa. För dig som tänker nej tack, ska jag skratta så ska det vara åt underfundiga människor som har svårigheter med sig själva trots att de får tillvaron att fungera så säger jag bara Jenny Diski. Jenny Diski, Jenny Diski, Jenny Diski. Hon är så intelligent, så befriande asocial, så slagfärdigt rolig. Jag har just läst ”Den motvillige resenären”. Tokrekommenderas. Och så författaren som aldrig behöver närmare presentation, Joyce Carol Oates, som har relativt nyligen (tja, nu pratar vi om JCO som skriver trehundratrettisjutton böcker om året, så… men ja, relativt nyligen) kommit ut med ”Älskade syster”, en fiktiv roman baserad på mordet på den lilla skönhetsdrottningen JonBenet Ramsey. I JCO:s händer heter den mördade flickan Bliss Rampike och var en osedvanligt begåvad liten skridskoprinsessa på 6 år. Historien berättas via svindlande notiser och asterisker och allmänna associationer och fotnoter av hennes äldre bror, Skyler, som tio år senare är nitton och ”överlevare”. Alltså, ska ni bara läsa en enda bok i sommar, välj den.

I väntehögen för min sommar: Jag har inte läst ”Min kamp” av Karl Ove Knausgård än, men jag har varit hans bordsdam till ett bröllop. Tjofadderittan för den jag mötte Lassie:n. Lionel Shrivers ”Dubbelfel” har jag inte vågat ge mig på eftersom jag älskade hennes förra, men det kommer. Och så ska jag läsa Mare Kandre.