Haha. Alltså, hobby. Ordet i sig klingar väldigt mycket 70-tal, gör det inte? Men okej. Min ”hobby” skulle kunna vara en mängd olika saker. Musiken, till exempel. Men nej, det är ingen hobby, det är något annat. Heminredning/pyssel? Just nu står det till exempel en burk antikvit lackfärg, en burk järnvitriolbets och en burk hårdvaxolja i hallen, och i köket ett loppisfyndat soffbord som ska behandlas med alla ovannämnda för att sedan hamna i sommarhuset. Jag gillar att loppisfynda. Jag gillar att fixa och renovera. Jag gillar att pyssla, i största allmänhet, sticka och sy och måla och slipa.

Men hobby. Jag tror att den här bilden får illustrera min hobby:

Min hobby är att fika. Just den här fikan kommer från Taxinge Slotts enorma bakverksbuffé. Och min hobby är att åka runt till olika slott och gårdar och stadscaféer och landsbygdkondis och annat där det kan serveras gofika och helt enkelt avsmaka det som bjuds. Jag är faktiskt en stor fikaexpert. Camus konstaterade lite avundsjukt under veckan hon besökte mig att de bakverk jag valde på våra fikor alltid, utan undantag, var godare än hennes, hur tjusiga hennes än såg ut. Jag bara ryckte på axlarna och konstaterade: Jag kan det här med fika. (Och nej. Jag valde inte Sachertårtan, men snygg var den.)