Flera dagar i rad nu har jag låtsats att jobbet inte tornar upp sig över mitt huvud (för det gör det) och att jag har massor av energi (som jag inte har) och i stället för att gå på det jag måste, gått på det jag vill. Det enda jag vill, egentligen, är att planera för inflyttningen i sommarhuset. Så jag scannar Blocket efter billiga och fina möbler, ringer, missar ibland men har gjort flera tokfynd, och fantiserar. Jag fantiserar oerhört bra de här dagarna.

Idag ramlade jag över två underbara små satsbord från Alsterbro möbler, jag betalade bara 350 spänn för båda. Tokfynd. När jag hade hämtat dem tittade jag in på rean på Indiska. Medan jag stod och fingrade ett överkast gick någon in i mig, jag sa ”Oj!” och när jag återfick balansen stod där en kort, tjock, långhårig, verkligen skitsur tjej och stirrade på mig. Jag tittade förvånat tillbaka. Till slut sade hon: ”Ursäkta, säger man faktiskt.” Jag svarade, förvånat men fortfarande vänligt: ”Du, det var du som gick in i mig. Jag stod här och tittade.” Hon: ”Nej, du körde ut armbågen, och nu vill du inte be om ursäkt, och då är man en apa. Dessutom är du ful.” Jag: ”…?” Hon: ”Du är JÄVLIGT ful!”

Den här dialogen fortsatte i samma stil en stund till. Jag tror att hon sade att jag var ful ungefär sju gånger innan hon till slut gick. Och någonstans här, förstår ni folkens, någonstans här slog det där med min fantasi till. Någonstans mitt i det här tokiga tänkte jag att den här tjejen, den här lilla tjocka sura tjejen, hon säger att jag är ful om och om igen för att hon tror att det är det värsta en lång, smal och snygg tjej kan höra. Och mitt i att jag också surnade till tänkte jag lilla vän, du har ingen aning. Du har verkligen ingen aning om hur lite det gör mig att bli kallad ful, och hur mycket värre saker än så jag har hört i mina dagar. Men man ska vara moder Teresa för att inte surna till själv när man blir påhoppad utan orsak av någon som har en dålig dag, så till slut smädade jag tillbaka, och då gick hon. Jag kände att det hettade i ansiktet en stund efter där jag gick på Indiska, att jag hade tagit över hennes surhet.

Det är lätt att förstöra någons goda humör. Men till syvende och sist slutar den här dagen för mig med två fina små satsbord, massor av färg och en ny slipmaskin, 50% rabatt på 4 kaffekoppar från Rörstrand på Cervera och en god kopp kaffe i gungstolen. För ja, jag har köpt en gungstol också. Den är helt underbar, i väntan på den där hammocken.