Jag går upp en timme tidigare än jag brukar för att hinna gå en promenad innan jag ska åka till jobbet. Det är redan varmt. Jag går om en dam som hälsar, jag hälsar glatt tillbaka och tar ut ena hörluren ur örat. ”Var det inte dig jag gick om alldeles nyss?” frågar damen, och när jag svarar nej säger hon ”Inte det? Men du stannade och sade hej ändå? Vad trevligt, det tycker jag om!” och jag går vidare med ett leende på läpparna.

På jobbet har det varit strömavbrott när jag kommer, så alla de andra passar på att sitta ute på gården i solen medan de väntar på att det hela ska lösa sig. Det visar sig att kaffemaskinen är den skyldige. Kaffemaskinen kopplas alltså ur och reparatör rings, strömmen kommer tillbaka och dagens jobb börjar. Jag jobbar med världens duktigaste tjej, hon är tio år och jättebegåvad, och det går lätt och vi har roligt. På lunchen äter vi sushi, och hon äter sina bitar med händerna, doppar dem i sojan. Hon rör inte vare sig wasabin eller ingefäran, och jag tänker att hon är tuff ändå.

Efter lunchen inser vi att kaffemaskinen inte är reparerad än, så vi får inget kaffe. Det utlöser en längtansfull diskussion. Jag erkänner att trots att jag har både en espressomaskin, en vanlig kaffebryggare och en pressokanna så dricker jag ofta Nescafé, jag tycker att det är gott. Vi jobbar vidare utan kaffe i kroppen och det går väl an det med.

När världens duktigaste tjej är klar för idag har jag en halvtimmes paus innan nästa skådespelare. När jag kommer ner till kaffemaskinen är den reparerad, men det finns ingen mjölk i kylen, så jag springer iväg till Konsum. Det är nästan otroligt varmt. På väg tillbaka möter jag en cyklist som skjutsar en kompis, kompisen STÅR på pakethållaren och håller i cyklistens axlar som stöd. Det ser ut som ett cirkustrick. Jag småspringer in till dagens första kopp kaffe och har hunnit ta en klunk när skådespelare nummer två kommer. Vi jobbar fort och lätt, jag skjutsar skådespelare nummer två hem efter.

Själv hemma, sen eftermiddag, tvättar och vaxar jag bilen. Medan jag står och putsar kommer tre mammor med barn i vagn förbi. Alla tre barnen säger, med olika välutvecklat språk titta tvättar bilen och mammorna upprepar det jakande. Jag svettas ymnigt i värmen, men har på mig en klänning av frotté.

När jag är klar går jag ner till vattnet och dyker från bryggan. Vattnet omsluter mig, doftar sommar, utesluter ljuden. Jag lägger mig på rygg, flyter och blundar mot himlen, känner svalkan som pirrande fingrar mot hårbotten. Jag undrar hur djupt det egentligen är under mig.