När man har gått upp femsex kilo rätt hastigt på grund av att man är lite sliten och krasslig i matsmältningssystemet och på grund av den viktuppgången känner sig svullen och spänd och konstig i kroppen, när man säger det till läkaren, då vill man faktiskt inte att ens läkare ska säga att man ju inte alls ser överviktig ut, fråga vad jag alltså väger nu och konstatera att jag fortfarande väger mindre än jag skulle kunna göra egentligen utan att vara tjock.

Det blir ju att missa poängen helt, det. För i mitt huvud handlar ju problemet med viktuppgången inte om ifall jag ser tjock ut eller inte, utan om att en plötslig förändring kombinerad med tappad aptit ju inte är en bra sak och att det är väldans obekvämt i kroppen nu. Vad som är ”normalvikt” är ju egentligen helt irrelevant – det relevanta är att JAG inte har min normala vikt. Att vara smal eller inte är liksom helt sekundärt för mig. Men tydligen inte för läkaren.

Alltså, jag har känt mig lite småsur hela dagen över den grejen.