Julklappar, check. Brännvinsost, inläggningssill med tillbehör, romglögg, vaniljstång, gelatin, ströbröd och ansjovis, check. Kamera, check. Bokmanus med redaktörens ändringar att föra över under veckan som kommer, check. Mobilladdare, iPodladdare, GPS-laddare, check. Brev med påskrift till KI om att jag vill vara med i en IBS-studie, check. Fakturor skickade och räkningar betalda, check.  Julstjärna samt ljusstake tänd, check.

Det mesta är nog redo för jul nu. Om bara någon timme sätter jag mig i bilen och kör tvärs över Sverige, in på andra sidan gränsen och möter upp Camus och de andra som kommer att vara på plats. Det ska bli fint. Jag gillar långkörningar, det har jag alltid gjort. Med bra musik som man växlar med radio och en termos kaffe bredvid sig. Jag måste bara pipa in på Biltema på vägen och köpa nya vindrutetorkare. Detaljerna som gör det.

Ha en fin helg nu, allesammans. Var snälla mot varann och se till att andas djupt. Slå inte ihjäl era svärmödrar. Drick inte för mycket. Men ät av hjärtans lust, kramas och sjung och titta på tv så mycket ni bara orkar. Och jo, man får ta från nederdelen av Aladdinasken redan innan överdelen är tömd. Om någon blir sur så bara säg att det har jag sagt.