För att Jenny bad om det.

1) VAD GJORDE DU FÖR TIO ÅR SEDAN? Jag turnerade med Riksteatern, spelade in min första stora filmroll vilket fick mig att fantisera om att jag skulle få ett stort genombrott, hade för mycket kärlinväxt i ögonen och blev tvungen att sluta använda linser, opererade bort närsyntheten med laser, var betuttad i en löjligt snygg kille som jag träffat några gånger, han älskade att prata med mig i timtal i telefon på nätterna men tre gånger i rad dök han inte upp när vi hade bestämt att vi skulle ses. Efter tredje gången slutade jag tro att vi skulle träffas på tumanhand även om han fortsatte ringa ett tag och föreslå det. Efter några månader ringde han en natt och då frågade jag honom om han någonsin varit kär i mig eller vad allt handlat om, och då sade han de klassiska meningarna: ”JA! Alltså, ja. Jag var jättekär i dig, du är ju helt fantastisk, och jag kunde ju se hur bra det skulle varit om vi blev ihop, jag skulle ha varit jättelycklig, och sen efter typ tre år hade jag gjort något som skulle gjort att du blev helt psychobitch och gjorde slut och det skulle jag inte palla, så jag vågade inte.” Jag: ”Eh…” Han: ”Jag VET! Alltså, jag är ju helt fucked up!” Jag: ”Ja, du är ju det.” Sedan sade han att han ville träffas, jag sa att han fick ringa dagen efter om han menade allvar, och det gjorde han inte.

2) VAD GJORDE DU FÖR ETT ÅR SEDAN? Jag åkte till Berlin med Systersjälen och två till och hade det jättefint. Jag var fortfarande sambo och jag jobbade alldeles för mycket. Jag åkte lite skidor och sånt. Jag omarbetade manuset till det som nu är min debutroman.

3) FEM SNACKS DU GILLAR: Chips med vinägersmak, kakor och bullar av alla de slag, torkad frukt, nötter, glass.

4) FEM SÅNGER DU KAN HELA TEXTEN TILL: Jag har ett väldigt gott och överaktivt minne, så jag kan texten till fler låtar än jag vill erkänna. Det spänner över hela bågen från barnvisor till senaste skivan jag köpte, alltså A Fine Frenzy.

5) FEM SAKER DU SKULLE GÖRA OM DU BLEV MÅNGMILJONÄR: Åh, vilken lycka. Jag skulle betala av CSN och sommarhuslånet först och främst, sedan skulle jag sätta över någon mille till min mamma eftersom hon har en taskig pension, och sedan skulle jag nog leva lite som vanligt, utom att jag skulle kunna tacka nej till brödjobben och koncentrera mig på att bara göra det jag faktiskt vill. Prioritera att skriva. Och jag skulle resa mer.

6) FEM DÅLIGA VANOR: Jag skrattar när jag är nervös, pratar lite för mycket, sympatiäter socialt även om jag inte är hungrig för jag tycker det är svårt att säga nej (vilket gör magontet sämre), slarvar med tandborstning på kvällarna, humörshoppar.

7) FEM SAKER DU GILLAR ATT GÖRA: Sjunga, fika, läsa, prata och hångla.

8) FEM SAKER DU ALDRIG SKULLE KLÄ DIG I, ELLER KÖPA: Lady Gagas köttklänning, bröllopsklänning à la åttiotalsmaräng, den där poppismössan som alla har nu med en pälsboll mitt på. Jag tycker att den är ful. Utöver det, well… stilettklackar över 8 cm ligger inte bra till och vi kan väl konstatera att en sådan där duschhätta med fönster för ansiktet som fanns när jag var barn, den ser jag ingen poäng med.

9) FEM FAVORITLEKSAKER: Datorn, gitarren, böcker, kameran och yxan (trots ved-debaclet).

10) TIO PERSONER JAG VILL SE GÖRA DEN HÄR UTMANINGEN: Tante Jul gillar listor, du är självskriven, Amanda och Elisabeth kanske? Utöver det – feel free att ta den bara ni som har lust!