Jahapp, då har jag skickat iväg mina kommentarer om korret, de småsaker jag har sett som har halkat snett eller nya tankar jag har fått. I veckan går boken i tryck, och sedan är det så nära, så lite tid kvar tills jag har den i händerna, min egen första roman. Det är fortfarande overkligt, märkligt nog. Trots allt jobb och läsa om texten tills man spyr lite och börjar tänka att det bara är crap alltihop och sedan växlar över och får lite hybris och tvärtom tänker att det är en riktigt bra bok faktiskt och alla dessa timmar och tankar om ett kommateckens varande eller inte varande. Trots det är det fortfarande inte helt verkligt att det snart finns en riktig bok som resultat av det hela.

Well.

Det är en ganska udda process, det är så givet och självklart att det egentligen inte finns någon tydlig slutpunkt, att man egentligen aldrig kan veta säkert att man är färdig. Man bara måste bestämma sig för att man är det. Kanske bestämma sig för att släppa vissa skav och låta det vara det det blev. Det gäller väl kanske det mesta, inte bara skrivandet av en bok.

Nu ska jag ta en liten hjärnpaus och googla hur tjocka isarna har hunnit bli.