Fördelen med att cykla varje dag: man blir hungrig på riktigt i stället för lite feset sugen, och då lagar man mer mat. Eller man. Jag. Jag blir hungrig och lagar mer mat. Och eftersom jag blir hungrig på nyttig mat blir det liksom en win-win. Tänk att jag glömmer det mellan varven, att det alltid blir en positiv spiral om man orkar pina sig igenom den där dödsatunga starten.

Dagens mathittepå blev så lyckat att jag måste dela med mig, känner jag. Ibland blir matprojekt av typen tager-vad-som-finns-i-kylen grymt bra.

Alltså:

(Jag hoppar över mängder, för jag vet inte hur många ni vill laga mat till. Höfta. Det gjorde jag.)

Koka quinoa enligt anvisning på paketet. Jag blandade svart och vit quinoa mest för att jag gillar hur det ser ut. Strimla vitkål och gul lök och hacka några vitlöksklyftor. Skiva äpple (jag lät skalet sitta kvar). Låt grönsakerna fräsa mjuka i olivolja, krydda med curry och chilipeppar, ringla över lite honung och salta efter smak. Blanda grönsaksröran med ruccolasallad, häll till slut över quinoan i stekpannan och rör ihop allting till en doftande guckemuck. Ät och njut.

Och känn hur starka benen börjar kännas redan.