Efter några veckors envist cyklande har nu detta ofattbara hänt att det känns helt naturligt. Dessutom har cykleriet antagit nya proportioner. Det vill säga: Tar det mindre än en halvtimme att cykla = nära. Mellan en halvtimme och en timme = normalt. Över en timme = lite långt, men det går fan det med.

Dessutom har det gått så långt att jag igår kväll när jag skulle på föreställning på teater Giljotin och det spöregnade, så övervägde jag kort att ta tunnelbanan men packade sedan in mig i regnbyxor, regnkappa och gummistövlar och cyklade i alla fall. Jag vet inte vem jag är längre, utom att jag börjar få väldigt starka lår och att uppförsbackar inte längre är fienden.

Nu när jag ändå är hurtig tänkte jag uppmana till en sak.

Jag vet inte hur ni andra tänker, men jag tänker såhär: ekologisk mat. Jag tycker att vi som har råd med det ska välja det. Ja, det är lite dyrare. Men inte så farligt mycket dyrare. Och jag vet inte om ni har läst vad som skiljer ekologisk mat från icke-ekologisk? Det har jag. Det är goda argument. Och det är rätt intressant att utmana sina egna tankar om hur mat ska smaka, hur stort ett ägg ska vara och sådana saker. Man behöver heller inte vara så avancerad om man inte vill, men de fem värsta klarar vi nog alla av att byta ut. Eller vad tror ni?

Nej, jag ska inte låtsas att jag är en superduktig person som alltid lever upp till mina egna ideal, för det är jag inte. Men man kan tänka i det lilla. Jag reser fortfarande gärna, men försöker välja tåg när det går. Och jag har ju bil, till exempel, och tycker att det är jättelyxigt att ha det. Men jag använder den så restriktivt jag kan, och väldigt sällan i stan, bara när jag ska ut från Stockholm. Jag har medvetet försökt att dra ner på konsumtionen vad det gäller det mesta, både för att spara pengar och för att jag behöver mycket mindre än jag är sugen på. Och vad det gäller sommarhuset har jag varit konsekvent i att bara möblera med begagnade eller återvunna saker. Det känns inte som något nerköp, tvärtom är jag väldigt väldigt nöjd med de fina sakerna av god kvalité som jag har fått tag i. Och jag har sparat massor av pengar som jag till exempel kan välja att köpa ekologiska ägg för.

Det är egentligen inte så knepigt, tänker jag.

Nu ska fröken Duktig knipa igen om detta för den här gången.