Nu har jag shoppat igen. Men inte kläder utan buskar.

 

Alltså björnbärshallon, hur gott låter inte det? En hybrid av hallon och björnbär, det låter faktiskt som himmelriket på jorden. De här ska tydligen kunna bli två meter höga, så man ska gärna spaljera dem. Jösses, om det lyckas, om de tar sig. Då blir jag en mycket glad liten tant som dansar barfota i gräset och klappar händerna och sjunger välkommen sommar som är en egenpåhittad liten melodi. Jag tänker mig att de skulle kunna trivas mot vedbodens solvägg. Där är det väldränerad, sandblandad jord minsann.

Och de där röda vinbären, de ska stå mellan två befintliga, uråldriga svartvinbärsbuskar som gav massor av bär förra året och verkar trivas som fisken. Gissar att röda vinbär gillar ungefär samma jord som svarta. Rätta mig någon om jag har fel. Över huvud taget får ni gärna ge mig råd här. Jag är ungefär lika kunnig på bärbuskskötsel som jag är på kubansk inrikespolitik. Med andra ord: jag gissar när någon frågar och hoppas att min charm väger upp.

Ni som kan mer om trädgård än jag, om en nyinköpt liten buskuschling faktiskt trivs och rotar sig ordentligt… hur lång tid tar det innan man får bär på den man kan mula i sig? Vänliga hälsningar, glupskot.