Bästisen och jag har gjort några loppisar. Hon fyndade en fin röd pinnstol, en saftsilställning och en mosvagga, jag fyndade ramar för en femma styck, en ljuvelig kakburk i två våningar, en tvålkopp i emalj, en tioliters strålande bra kastrull till alla sylt- och saftkok framöver, en bärplockare i metall, några gamla veckotidningar från trettiotalet, och sist men inte minst husets första blomvas. Tjohej. Till mitt försvar: alla de här sakerna är inte bara användbara på riktigt utan sådant jag faktiskt behövde. Utom veckotidningarna kanske, men vem kan motstå?

När Bästisen åkte hem idag jobbade jag eftermiddagen lång och har varit nästan overkligt effektiv. Bildkavalkad:

Jag har planterat ut en fläder. (Efter att ha konfererat med Bästisen medan hon var kvar om bästa stället att göra det på. Tror att den kommer att trivas fint där den nu är. Åh saft!) Dessutom har jag fortsatt kampen mot kirskålen genom att dra upp rötter med stor aggression.

Jag har målat om garaget. Eller i alla fall tre väggar av fyra, den in mot trädet hann jag inte med innan det började mörkna. Den tar jag nästa gång jag är nere. Och lika chockad blir man ju varje gång vilken skillnad lite färg gör.

Jag har betongat ett rabarberblad. Det här ska bli spännande, jag hoppas att det blir fint. I så fall gör jag säkert fler.

I morgon åker jag till Halmstad och är författare, så då måste jag stuva undan den här landetpersonen en stund. Men nästa gång jag åker hit till huset har betongrabarbern hunnit brinna klart.