Jag har varit duktig, ser ni. Och jag har kommit ihåg att pausa och stretcha och kyla karpaltunnelhanden mellan varven, dessutom, vilket nästan får räknas som världsrekord för mig som i vanliga fall bara kör på och sedan är handikappad (haha! Hand-ikappad! Farbrorshumor!) i en vecka efteråt.

Det har resulterat i husets första färdigrenoverade utrymme! Och det är så fint. Jag är supernöjd.

Vi pratar alltså lilla hallen uppe. Där jag redan när jag var och tittade på huset tänkte åh, åh, läshörna. Jag har fortfarande inte hittat den perfekta låga och grunda men breda och nätta hyllan till böckerna, så det finns en risk att jag går och köper en handöverfräs och snickrar en själv. Men det är ett senare inlägg i så fall. För nu ska jag visa er före-och-efter-bilder.

Före. Ja, ni ser själva. Ett utrymme med potentiell mysfaktor, men mörkt och lite ruggigt. Lägg märke till den omålade träsponten i taket. Lägg också märke till den mörkbruna listen vid golvet. För att inte tala om, man ser den inte så bra på bilden, svårt att fota med ljusskillnaden med ett fönster mitt i bilden, men väggfärgen är… gul. Ganska mörkt gul. En gul som mjukt smälter ihop med allt trä. Mmmmm.

Efter. Hurra! Vitt tak och vit list, en sandfärgad nyans på två väggar och en underbar tapet som fond mot fönstret. Jag har redan börjat sitta här och läsa, för det blev precis som jag hoppades, ett riktigt litet sitta-och-tänka-hörn. Hurra igen!

Nära, ömt. För den som undrar hur dyrt det här kalaset blir skulle det här inlägget (eller mycket av husrenoveringen överlag) kunnat heta ”Hur man kokar hus-soppa på en spik”. Jag är ingen riking, vilket gör att jag får tänka smart och leta fynd. Det här utrymmet har kostat mig under 300 kr att få fixat. Det är tre komponenter: antikvit lackfärg till tak och list (1 liter, 85 kr på Byggmax), väggfärg kulör sand (2,5 l, också Byggmax, utgående så den kostar bara 95 kr hinken) och en rulle papperstapet (Rusta, 99 kr). Kvistlack och tapetlim hade jag sedan innan, men har man inte det kostar väl de en hundring till. Varken färg eller tapet gick åt helt i ett så litet utrymme, så väggfärgen ska jag spä ut med vitt till en ljusare nyans och använda i ett annat utrymme, och jag har mer omålad träspont att ta hand om, så… ja. Ni fattar.

Och så har jag kokat lite rabarber-citronsaft som jag bjuder på när folk hälsar på.