Skyfallet är över för den här gången. Jag köpte ju nya gummistövlar igår, för säkerhets skull. Här har vi dem. Klassiska, lite sjuttiotalslook. Med lite kortare skaft vilket är bekvämt. Landetfashion.

Men jag använde dem idag i alla fall, trots att det inte regnar längre. Jag håller nämligen på och lägger marksten till en uteplats, och idag har jag grävt bort gräs, jämnat ut jorden, lagt ut fiberduk och sand och påbörjat pusslandet. Jag höll på fram till sjuhugget nu på kvällen, när det helt enkelt blev outhärdligt med myggorna och de andra krypen som tyckte att min svettlukt var mer appellerande än myggmedlet var frånstötande. När jag gav upp och gick in hade jag myggbett precis överallt, bland annat på läppen, under hakan och i vänster ögonvrå. På var skuldra har jag ungefär ett tiotal bett. Där är jag tydligen godast. Men det blir fint.

Lite pilligt är det att få stenarna helt jämna och stadiga, men det ingår att det ska vara lite pilligt när man håller på med saker. Till helgen kommer Camus hit och hälsar på, då tänker jag att vi ska kunna sitta ute och äta på den här lilla uteplatsen där trädgårdsmöblerna inte sjunker ner i jorden längre. (Och jag kommer att ha köpt myggspiraler till dess.)

Pionerna blommar för fullt nu. Jag har några olika, från cremefärgade till djupt cerise, och det fascinerar mig hur mjuka de ser ut när man kommer nära. Som att någon skulle ha tryckt ihop ett tunt sidentyg till en boll och den sakta vecklar ut sig igen. Så känns mitt hjärta ibland också, som att det tryckts samman till en boll med ett oanat stort innehåll.