Lördag. Jag jobbar i alla fall. Läser teatermanuset som jag börjar jobba med i mitten av nästa månad, skriver i marginalerna, markerar med post-it-lappar, tänker. Läser filmmanuset, jag ska filma fyra dagar i rad nästa vecka, så samma där. Skriver i marginalen, markerar med post-it-lappar, tänker. Det är en intressant process att skapa en roll. Den påminner en hel del om skrivandet, faktiskt. Det där att man från början bara har en tanke, en diffus bild av något, och sedan börjar man aktivt leta efter hur trådarna hänger samman medan kugghjulen i det undermedvetna rullar sin egen väg. Imorse i badrummet kom jag på mig själv med att stå stilla med tandborsten i mungipan och stirra på mig själv i spegeln utan att se något, medan tankarna rusade och förklarade både det ena och det andra.

Fantasi. Världens mest fascinerande sak. Jag undrar var den kommer ifrån. Och hu – kan den ta slut? Kan man tömma fantasibrunnen helt?

Imorgon är det rödamattanpremiär för Disneyfilmen ”Modig”, som har dubbats till svenska på studion där jag också jobbar (inte av mig dock, utan av andra sköningar.) Det ska bli superkul att se den. Min ”plus one” är Sociologens sexåriga dotter, som också är så pigg på evenemanget att hon härom dagen snodde sin mors mobiltelefon och sms:ade till mig att det ska bli jättekul att gå på bio. Inte utan att man blir lite sekundärstolt. Vilken cool sexåring hon är, alltså. Både som tycker att jag är hennes kompis och som kan skriva sms på egen hand vid sex års ålder. Coolt.

Utöver det pågår det glutenfria bakningsprojektet för fullt. Jag är inte så sugen på att köpa glutenfria mjölmixer, det blir för ljust bröd för min smak, så jag har experimentverkstad i köket, och börjar närma mig något som inte bara är ätligt utan faktiskt riktigt gott. Skåda – helt mjölk-och-spannmålsfri grovlimpa. Yay me!