Vad har du på dig? Raggsockor, gröna mysbyxor, grått linne, pippitröjan. Kom nyligens hem från filmpremiär och det första jag gjorde var att tvätta av sminket och hoppa i bekvämkläderna. Jag är verkligen ganska kass på att gå runt och vara småsnygg.

Hur mår du? Inte så bra alls tyvärr, jag har som sagt varit på filmpremiär med tillhörande förgalej där det bjöds på mat – barnvänlig sådan, vilket innebar korv med bröd eller hamburgare med bröd. Jag frågade om det fanns något glutenfritt, en sallad eller så, och fick efter en stund en hamburgare med glutenfritt bröd. Som jag dumt nog åt. Mitt första kött på… ja, flera månader. Och dessutom misstänker jag att hamburgaren kanske var hopbunden med ströbröd i alla fall, för jag mår tjyvtjockt. Well. Man lär sig. Nästa gång det bjuds på galej får jag ha en liten matsäck i väskan.

Vad önskar du just nu? Att min absurt svullna mage hinner lägga sig till imorgon, annars blir det problem med att komma i kostymen.

Vad har du ätit idag? Se ovan. Innan dess åt jag frukost bestående av bovetegröt med linfrön, blåbär och rismjölk.

Vad ska du göra ikväll? Plugga text och skriva. Jäklar, igårkväll kom jag plötsligt loss och skrev drygt 3500 ord. Yay me!

Vad ska du göra imorrn? Jobba. 05.40 i morgon bitti kommer det en taxi och hämtar mig för att köra mig till inspelningsplatsen. Jobbar till 19, sedan hem och plugga text igen till tisdagen när vi gör om det hele.

Vem saknar du? Mig själv som frisk. Känns länge sedan jag var i riktigt god form.

Senaste köp? Strumpor på Lindex storlek 31-33 till Sociologens dotter som blev plaskvåt om fötterna när vi väntade på att få komma in på bion. I spöregn. Vi hade paraply, men fötterna gick det sämre med.

Vad skrattade du senast åt? Filmen ”Modig” som vi alltså såg idag. Åh, vad bra den var.

Vad grät du senast åt? Se ovan. Hjälp, vad lättrörd jag är.

Vem sov du senast med? Måste vara Bästisen.

Vad läser du just nu? Just nu läser jag bara manus, både film- och teater och mitt eget.

Senast sedda film? Som sagt, ”Modig”!

Vilken svordom använder du mest? Dött lopp mellan ”Faaan!”, ”Men satan också!” och ”Jävla skit!” Jag svär ganska mycket, tror jag.

Vem var den senaste som ringde dig? Sociologen.

Har du dejtat någon av en annan religion? Det vet jag inte. Jag har aldrig dejtat någon som är troende, så det har aldrig varit en topic.

Senast 3 inkomna sms? ”Fint! Vi går från Kulturhuset strax.”, ”Det var rätt fullt på espressohouse, ska vi ses nån annan stans?” och ”Ok”.

Vad stod det i ditt senaste skickade sms? “Superfin film Daniel, grymt jobbat! Kram!”

Vilket var ditt favoritämne på gymnasiet? Svenska och musik.

Vilken är din favoritlukt? Syréner. Soltorkade lakan. Färskt trä. Tjära. Varm hud. Nymalt kaffe.

Vad är du rädd för? Att bli över. Att inte få älska eller bli älskad.

En person du tycker är snygg? Ben Chaplin. Det är vad jag kallar en vacker man.

Blir du lätt svartsjuk? Nej.

Din favoritkaraktär ur en serie? Paul i ”In treatment”, Gloria Trillo i ”Sopranos”, Bette i ”The L Word”, Lorelai i ”Gilmore Girls” och typ varenda kotte i ”Heroes”.

Vem skrev senast åt dig på facebookchatten? Det minns jag inte. Jag tycker inte om den funktionen, så jag är aldrig inloggad på den.

Vilket språk hade du velat lära dig? Tyska. Känner mer och mer att jag saknar det faktiskt. Spanska hade också varit praktiskt.

Vad för sorts killar faller du för? Eftersom jag inte riktigt ser en röd tråd bland de killar jag har fallit för, får jag väl säga det diffusa men ändå självklara – sorten jag har kemi med.

Vart vill du åka just nu? New York vore häftigt. Men faktum är att jag planerar för två andra resor, en till Lofoten för att göra lite bok-research och en till något varmare ställe i december för att skriva klart råmanuset i lugn och ro.

Vad önskar du dig i födelsedagspresent? Jag fyllde ju nyss år, så… jag vet inte. Fråga i juni nästa år.