Jag har snott en lista igen. Den här kom från It’s all gonna be fine. Okidoki, då kör vi.

* * *

Vem ser du upp till?

Det är många, och av olika skäl. Bästisen, för att hon är en så helgjuten person som faktiskt lever enligt sina egna principer, till exempel.

Vad skulle du göra om du fått in 10 miljoner på kontot idag?

Betala av lån, ge mamma pengar, åka till något varmt land och skriva en månad, investera smart och sluta bekymra mig för min ekonomi.

Hur ser en dag ut då du är extra lycklig?

Det växlar verkligen, det där. Ibland är jag som lyckligast ensam, i huset, ibland som lyckligast tillsammans med människor jag älskar. Men sol vill jag gärna ha, oavsett. Och något gott att äta.

Om du skulle vara ett plagg, vilket skulle du vara då?

Ett par välsittande jeans. Vardagliga, sköna, ingångna, men går att piffa till med rätt överdel och accessoirer.

Vilken egenskap listar du högst och lägst hos dina vänner?

Högst: lojalitet, ärlighet, omtanke och humor. Lägst: … kommer inte på något. Visst har mina vänner en del sidor jag kanske inte skriker av glädje över ibland, men det ingår. De är människor och jag älskar dem som de är.

Vad ångrar du mest i livet?

Jag ångrar faktiskt inte så mycket. Det finns saker jag ser på såhär i efterhand och tänker att jag antingen själv hade onödigt ont av eller gjorde andra ont med, och det känns jobbigt. Men ångrar? Nej. Det har format mig till den jag är. Och jag vet att jag har gjort allt jag har gjort för att det just då inte kändes som att det gick att göra på något annat sätt. Man lär sig. Har jag ångrat något som har med andra att göra har jag försökt be om ursäkt. Det är det enda goda ånger leder till, tänker jag.

Vad är du mest stolt över i livet?

Att jag lever och har det bra. Att jag är en omtyckt människa som själv har lätt för att tycka om, trots att jag blev tillitsskadad tidigt. Att jag oftast klarar av att se det humoristiska i tillvaron, trots att jag tar livet på stort allvar.

Vad önskar du att du hade vetat för…

10 år sedan?

Du kommer att klara dig bra, vara välkommen i sammanhang du har drömt om och sist men inte minst: du kommer inte att hamna i rännstenen trots att det känns så varje gång ett jobb tar slut. Du är en överlevare. Och du? Du måste inte få rätt i alla diskussioner (inte ens när du VET att du har rätt. Jag lovar.)

5 år sedan?

Du kommer över Den Där Mannen. Tro det eller ej.

1 år sedan?

Det går bra med boken! Spänn av och njut av det bara!

Har du haft någon ”ålderskris”? När, hur, varför osv?

Jag har nog på sätt och vis en ålderskris nu. Eller kris och kris, det är egentligen inte rätt ord. Det är mer att jag funderar på det här med möjligheten att välja, och att tiden går. Att vara singelkvinna och 36 år är att veta att jag kanske aldrig kommer att få överväga det där med att försöka bilda familj. Jag vet inte om jag vill bilda familj, men jag tror att jag vill få överväga det. Ja, jag vill hinna älska någon som vill överväga det tillsammans med mig. Att jag kanske inte hinner det innan det är för sent, det är en ny tanke och en ny ledsnad.

Vad har du för mål i livet?

Att alltid försöka lyssna på vad min instinkt säger vad det gäller det mesta i livet. Att bygga ett liv där det får plats så mycket glädje som möjligt. Att alltid finnas för mina älskade. Att fortsätta vara kreativt ambitiös och att våga göra det jag vill. Att våga och få älska och bli älskad bortom förnuft och sans.

Nämn de fem lyckligaste händelserna i ditt liv hittills?

Oj. Hm… det är faktiskt svårt att säga. Klart det var fantastiskt att komma in på scenskolan, att få min första filmroll, att få boken antagen, eller köpa huset men… det är ändå liksom inte sådana grejer som gav mig… lycka? Det var mer tillfredsställelse. Mina lyckligaste händelser har med annat att göra. Som när C kom fram till mig på baksidan av huset och frågade om jag ville låna hennes cykel när vi var tre respektive fyra år. Eller första kyssen med Revisorn i köket i den där sunkiga villan vi hade fest i. Eller kanske, apropå huset, den första natten jag var där ensam förra sommaren, och det regnade mot taket och jag åt äpplen.

Var känner du dig hemma?

I Stockholm. I Östergötland. På scenen. I en kram. I tanken. I språket. Hos mina vänner. I vatten. I skogen. I musiken.

När jag lyssnar på mitt hjärta och hör det slå taktfast i magen.