Igår fikade jag hos Bästisen och vi pratade bland annat om fd länspolismästare Carin Götblad. Vi tycker båda att det är en riktigt cool katt. I ett radioprogram berättade Carin Götblad att hon hade fått mycket kommentarer på sitt utseende och hur hon pratade i tv under Anna Lindh-utredningen. Hon ansågs vara för okammad och se nervös ut, och så vidare. Dessutom berättade hon att hon inte kan laga mat, det gör hennes man. Hennes man kan bara laga en enda maträtt – lammfärssås. Så det äter de till middag varje dag. Och Carin Götblad berättade även att när hon är borta hemifrån, då längtar hon efter lammfärssåsen.

Bästisen och jag konstaterade två saker. Ett: även om Hans Holmér var välkammad och onervös i tv lyckades han inte lösa Palmemordet. Lindhmordet löstes relativt snabbt. Och det trots att Götblad hade tillträtt bara fyra månader tidigare. Och två: vi är bägge förtjusta i Götblad för att hon inte gör någon grej av att hon är kvinna på en ”manlig” post. Hon var helt enkelt bara rätt person på rätt plats. Och faktum är att ibland kanske det bästa sättet att få fram poänger är att inte dra för stora växlar på dem, utan genom sin blotta närvaro bidra till förändring.

Jag läste en artikel om omedvetna uppfattningar och hur de påverkas av omgivningen. Det gjordes en skandinavisk undersökning i mitten av 2000-talet där man bland annat bad barn på lågstadiet rita en president. I Sverige ritade barnen farbröder. I Finland ritade barnen en tant. Givetvis. Och Ann Petrén drev ett projekt i Malmö under ett år där hon undersökte scenisk gestaltning och hur vi väljer att gestalta kön. Hon var också på besök i en skolklass och bad barnen rita en mormor. Barnen ritade tanter som bakade bullar. Sedan frågade hon barnen om deras mormor såg ut så och fick skrattande svar som Nej, min mormor går på friskis & svettis! Men i böcker, på tv och film och i de flesta sammanhang är symbolen mormor en rundlagd, snäll, bakande tant. Det är vårt ansvar gemensamt att bredda den bilden.

Jag funderar en del på det här, jag som också jobbar med att gestalta. Jag funderar på om jag föredrar någon typ av roller eller någon typ av sammanhang. Och svaret är nej, om jag får välja handlar det mer om för mig att jag vill jobba med människor jag trivs med, vad vi än spelar gör jag mitt bästa. Det finns alltid en möjlighet att bredda. Kanske att det viktiga är att bara försöka penetrera sina egna uppfattningar om vad som är ”självklart”. Och att alltid försöka vara medveten om att min uppgift är att gestalta en människa, i möjligaste mån, i stället för en kliché eller en signal om något. Däremot har jag inget emot att spela människor som tar beslut eller lever liv som jag själv skulle tycka är helt förkastliga. De kvinnorna – och männen – finns också, givetvis. Så länge jag spelar dem som så hela människor det bara är möjligt och försöker ge gestaltningen någon slags komplexitet.

För att återkomma till det där med rätt person på rätt plats – jag är helt för kvotering på höga poster. Jag tror att vi genom den typen av åtgärder skapar just den tysta, självklara förändringen i tillvaron, den som gör att barn ritar lika många tanter som farbröder om man frågar hur en domare ser ut. Och jag tror att det bästa sättet att få reda på om någon är rätt person på rätt plats är att vara mer rättvis i urvalet.

Men det där med lammfärssås, det hoppar jag över.