Det är femton minusgrader, ser jag när jag drar upp rullgardinen, så kallt att jag känner fönsterglaset stråla gnissel mot mig, men det är oerhört vackert. Himlen i ljus lavendel, på hustaken mittemot ligger snön mjukt rosa i soluppgången.

Jag packar fram de riktiga vinterkläderna. Dunjacka, täckbyxor, ylletröja, raggsockar. Känner att jag är snorig och fortfarande trött, trots långa sovtimmar och ingefärsavkok. Täckbyxorna är egentligen en storlek för små nu. Jag har accepterat att jag inte längre är mager som en benget, men inte kommit mig för att köpa ett par nya. Jag använder dem med knappen oknäppt. Drar bara ner ylletröjan ordentligt så att det inte glipar in kalluft.

Ny arbetsvecka, nya tag. Snart är det dags att ta fram skridskorna, känna på dem och fundera över om de behöver slipas.