Antal astmamediciner som jag har fått förnyat recept på: 1. (man blir skakig, men andas okej igen.)

Antal kollegor som blev insnöade på väg till jobbet och inte kom: 2. (ombokning av jobb till imorgon.)

Antal bilar som jag har hjälpt till att knuffa loss på min egen gata: 2. (en vit skåpbil och en rostig Toyota.)

Antal bilar som jag har liksom skulpterat fram ur en snöhög: 1. (min egen, om någon blev orolig.)

Antal portgångar som jag har skottat för att alls komma ut/in: 2. (min egen var en av dem.)

Antal rollatorer som jag har skottat fram oombett för att grannen är 93 år: 1. (Jag känner mig som en hemlig agent. Eller snöBatman.)

20121205224138197

Antal lovikkavantar som nu ligger på tork på elementet i badrummet: 2. (ingen kommentar.)

Och på tal om det där att folk alltid ska ha det till att blablabla Stockholm är så dåligt förberett på vinter blablabla. Lite fakta: Under det senaste dygnet har det fallit nästan en halvmeter snö. Det finns 4306 gator i Stockholms stad, och antalet ökar ju hela tiden. I hela Storstockholm finns det givetvis många många fler. Det finns verkligen inte alls lika många snöplogar som gator. Med tanke på hur stor den här staden faktiskt är, måste jag säga att jag tycker att den röjs förvånansvärt bra. Och får de lite gerillahjälp av en och annan snöBatman med egen skyffel så är ju det här inget större problem.

Även om en halvmeter snö är rätt mycket snö, alltså.