Igår, helt utan att det var planerat, jag spontanföljde med, var jag på teater och såg den här föreställningen. De har också bara två dagar kvar, idag och imorgon, precis som vi, så jag är väldigt glad att jag gick dit. Det var nämligen en väldigt levande, sorglig och rolig föreställning. Superfina skådespelare. Ett filurigt scenspråk. Jag njöt, trots att jag med jämna mellanrum fick försöka astmahosta diskret ner i min krage (vilket jag nog gjorde ganska bra, eftersom fina fina kollegan inte hade hört mig göra det.)

Det är mycket länge sedan jag var på moment:teater. Faktiskt gick jag nog fortfarande på scenskolan då. Efter den här föreställningen inser jag att det är helt enkelt skamligt att jag inte har haft mer och bättre koll på vad de sysslar med. Antagligen har minnet av den där tidiga föreställningen när teatern var ny och spretade hårt åt alla håll legat och skymt mitt omdöme. Det här är antagligen Stockholms intressantaste scen. Lägg det på minnet, folkens, det är på sådana här ställen det händer. Teatern man spelar på moment är mycket långt ifrån dialogen jag hörde utspela sig på t-banan mellan två damer som varit på ett genrep på Dramaten:

– Åh, det var väl fint.
– Jaa. Det var så ordentligt.
– Och fina kläder!
– Verkligen. Man vet alltid vad man får.

Jag satt mitt emot dem och tänkte att den föreställningen ska jag inte se. Om det ni minns är kläderna och att det var ”ordentligt”. Jag gillar teater som sprätter och fräser och ställer frågor och påstår saker, som inte är tillrättalagd och förutsägbar utan tvärtom överraskar och rör om och får mig att se nya saker. Det är höga krav jag har, jag vet det. Men det är just därför jag säger att jag skall skämmes för att jag inte har varit en regelmässig besökare på moment. Jag har en känsla av att det jag letar efter faktiskt ofta finns där.

Teatern, ja.

Ikväll, näst sista av vår egen föreställning på Playhouse. Det ska bli spännande att se hur långt kroppen håller och om jag kan hosta lika diskret när ett hundratal människor tittar på mig. Det kan bli svårare.