Imorgon ska jag påbörja resan hem, lite tidigare än jag hade tänkt, men så blir det ibland. Jag kommer med andra ord att tillbringa nyårsaftonen på hotell någonstans i nord-Sverige, antagligen Vilhelmina igen, om inte det blir riktigt dåligt väder och jag stannar till tidigare. Det kommer att visa sig. Oavsett är det dags att åka hem, och dags att påbörja det nya året.

I vanlig ordning har jag funderat på året som har varit. Det här är ett år jag är glad över. Det har varit ett gott år. Jag fick min första bok i händerna, liksom massor av andra människor fick det, och jag fick mestadels fina recensioner, vilket jag är väldigt tacksam för (ärligt talat är jag inte helt säker på hur tuff jag är på den fronten, tror min återhämtningstid hade varit… lång.) Jag fick en lång sommar på landet, där jag har grävt i trädgård och klippt gräs och snickrat kompost och vant mig vid orm och rivit ut och renoverat kök och funderat på hur man bäst handskas med möss (vilket jag fortfarande undrar, ärligt talat. Har ingen aning om hur det ser ut i huset. Är rädd att mössen bosatt sig i soffan.) Jag har skådespelat både på film och på scenen igen, och älskat båda delar. Åh, vilken härlig återkomst det var. Jag fick veta att jag inte tål gluten, och det har gjort livet så mycket bättre, nu när jag har en mage som inte gör ont längre. Och jag har nog faktiskt i största allmänhet haft det bra. Jag är inte så rädd längre. Det är en ganska makalös skillnad.

A pretty good year, som Tori Amos säger.

Jag har inga nyårslöften i år heller. Men jag önskar mig några saker: att jag hinner skriva klart boken jag håller på med nu och gör historian rättvisa. Att jag får fler skådespelarjobb som jag har lust på. Och att jag så snart det bara är möjligt möter ett par ögon som möter mina och att vi båda känner ja, utan förbehåll. Jag tänker inte leta, eftersom jag har tänkt på det där med Mohammed och berget, ni vet. Det är kanske inte alltid man måste vara den som rör sig, ibland kan man vänta in. Men jag tänker hålla ögonen öppna redan när jag åker över fjällen imorgon, mot det nya året. Vem vet när berget börjar röra sig mot en.