Det är lite bloggtomt i skallen, eftersom jag

  • har jobbat med dubbla projekt i ljudstudion
  • översätter parallellt med det
  • har dåligt samvete över att jag inte får mer skrivet på boken och tänker på det hela dagarna
  • har börjat träna bikramyoga.

Den senaste punkten innebär att jag har gått runt med ständig träningsvärk och ett sug efter mer i några dagar. (Jag har hunnit med tre pass hittills.) Det innebär också att min stackars otränade kropp reagerar med att bli lite muskelhård och svullen av att om och om igen kastas in i ett varmt (40°) rum och göra galna saker med kroppen som jag inte trodde att jag klarade längre, men som det visade sig går alldeles utmärkt. Det gör inget, samtidigt som det gör ont känner jag mig både stark och mjuk. Jag gissar att svullnaden och ”hårdheten” lägger sig om någon vecka till. Och det mest fantastiska är att den höga luftfuktigheten gör att min astma, som är det största skälet till varför jag slutade springa regelbundet, inte sätter igång. Jag andas lugnt och jämnt trots hög värme, hög hjärtfrekvens och toksvett i nittio minuter, och det är faktiskt fantastiskt skönt. Jag tror att jag har hittat min grej, helt enkelt. Det här kommer jag att fortsätta med. Jag älskar lugnet som inträder i huvudet, det är en väldigt meditativ klass, detta. När jag går därifrån känner jag mig alldeles… stilla. Stilla överallt.

Det här är väl förhoppningsvis året när jag alltså får tillbaka en träningsrutin som håller. En kropp som fungerar bättre. Och en stillsammare skalle. Det är rejäla grejer det. Det häftigaste med yogan är just lugnet i huvudet, jag märker att jag inte låter mig hetsas på samma sätt av tempot i staden eller av allt som måste göras.

På tal om allt som måste göras ska jag jobba lite nu.