Det slår mig, då och då. Hur farliga vi är för vissa, vi anpassliga, anpassade. Hur skrämmande det måste vara att vi kan smita förbi det vakande ögat, passera som del av, vara del av. Beblandade i så hög grad att vi är som att ha hällt ut koncentrerad saft i vatten, man ser inga skiljelinjer. Det är bara färgen som visar att något har hänt, men själva vätskan är fortfarande genomskinligt klar. Och det värsta är att när blandningen har skett är det omöjligt att separera den igen. Det har blivit en enhet, en ny.
Jag läser Jonas Hassen Khemiris öppna brev till Beatrice Ask och ryser. Av sorg, av igenkänning, av ilska och uppgivenhet. Jag vet också hur det är att ha föräldrar som säger till en, öppet och klart, att jag måste vara bättre än andra för att vara lika bra. Jag vet hur det är att ha grannar som ljuger om att det är så skitigt hos familjen Dilber att mattan har grott fast i golvet. Jag vet hur det är att åka taxi med pappa för att köpa nya jympadojor och höra honom försöka uttala Stadium på ett sätt som gör det omöjligt att förstå vart vi vill, i min tonårsskam sjunka ihop i sätet medan chauffören och pappa dividerar och till slut trumpet säga han menar Stadium på min klingande rena svenska, utan något spår av brytning, och höra chauffören svara jahaaaa, var det det du säger med syra i rösten.
Det finns inga självklart tydliga spår utanpå mig, det jag har att slita med är arvssynden att vara barn till främlingar i detta land. Mitt hemland, min trygghet i tillvaron, min tillvaro. Och jag har liksom blandsaft flutit ut i vattnet, sjunkit in i och blivit del av, runnit in i sprickorna och bildat pölar. Arvssynden gör sig bara påmind ibland, som de senaste veckorna. Jag har med smärta läst artiklarna om de rumänska romerna som tigger i min stad, mints den där gamla baltiska kvinnan i folkdräkt som brukade stå och spela blockflöjt utanför kulturhuset och som det alltid gav mig en klump i halsen att gå förbi, jag tänkte på min farmor när jag såg henne, jag tänker på hucklen och solvarma paprikor och händer som doftar av grov tvål, och jag tänker på min mamma, på mamma som precis har fyllt sjuttiosex och varje dag dansar till folkmusik som de spelar på den serbiska kabeltevekanalen, hon reser sig ur soffan och dansar försiktigt och sjunger med lågt i de gamla sångerna, hon lägger en stämma, hennes röst är fortfarande klar och ren, och när jag ber henne sjunga högre säger hon att hon inte kan, för det får henne att börja gråta.
Jag vet inte om det ens går att förklara att insjunkandet i något, beblandningen, är lika mycket en förlust som en vinst. Jag kan kanske bara fyra av de där gamla sångerna. Trots att jag inte kan sjunga dem blir jag heller aldrig klar och skuldfri som vatten. När jag blir sedd på med misstänksamhet gör det något med mig som jag inte kan beskriva bättre än torkar ut. Och ändå är jag en av dem, liksom Jonas Hassen Khemiri, som har sitt hem i det här och kan uttrycka det. Sammanblandningen.
På tunnelbanan hem från teater igårkväll satt jag mitt emot en far och en dotter, en man med vänligt utseende och varmbruna ögon, och en flicka med långt mörkbrunlockigt hår. Hon höll honom i handen och pratade glatt och fort på klingande ren svenska, han svarade med en brytning jag inte kunde placera, och jag mötte flickans blick, log mot dem båda två och tänkte, här är vi.
Här är vi.
mars 16, 2013 at 11:43 f m
Vad fint. Och så otroligt hög igenkänning.
mars 16, 2013 at 2:57 e m
Fint skrivet.
mars 17, 2013 at 10:22 f m
Simona: Tack, och välkommen hit.
Gunilla: Tack.
mars 17, 2013 at 3:30 e m
Tänker på min farmor, tänker på min mormor, jag tänker på alla de som fanns och finns. Bra inlägg
mars 17, 2013 at 7:25 e m
Tack, Ofog.
mars 17, 2013 at 9:34 e m
Tack, fint inlägg. Jag känner också igen mig, tänker också på min fina mormor, när jag ser huckletanterna på gatan. Det är väl det jag använder mitt skrivande till, att nå ner till de lagren av minnen som påminner om härkomsten
mars 17, 2013 at 11:43 e m
Reva och allt som följt i dess spår har påverkat mig så otroligt, mycket mer än sådant som väl egentligen ligger närmare mig personligen. Och det säger en del, eftersom jag redan är politiskt aktiv i ett parti vars fokus är orättvisa strukturer. Jag vet inte riktigt varför det kryper så nära inpå, men kanske handlar det om hjälplösheten. Att vara misstänkliggjord, förföljd, utpekad, och inte kunna göra ett enda jävla dyft åt det. Jag diskuterade Reva med några gamla kompisar, som är politiskt ointresserade, och när de inte genast förstod vad jag talade om, började jag fulgråta. Kände mig som min sexåring.
Ditt inlägg här kröp också nära inpå, som Hassen Khemiris. Det har tagit mig några dagar att ens kunna kommentera. Vet inte om jag ska bry mig om att analysera varför jag, vit medelklass med ordentliga svenska anor sedan islossningen, tar det här så personligt, eller bara använda vreden. Lutar åt det senare.
mars 20, 2013 at 4:20 e m
henrietteo: Jag vet inte riktigt vad jag använder mitt skrivande till, om jag ska vara ärlig. Ibland är det kanske för att försöka lindra att någon kommit åt en smärtpunkt, som nu. På det stora hela är det kanske för att försöka förstå så mycket det bara är möjligt, om man ska vara pretentiös.
Malinka: Tack. Verkligen tack. Det låter kanske grymt, men jag blir faktiskt glad över att det som är så många människors verklighet bir så tydligt synliggjort att det går in så starkt. För det ÄR smärtsamt, det har alltid varit smärtsamt. Det är precis det du pratar om, hjälplösheten, marginaliseringen, att bli utpekad som något annat än ett vi.
Att du tar det här personligt tycker jag är ett tecken på att du är medmänniska. Vi SKA ta varandras smärtor personligt, det är det det innebär att leva i ett kollektiv, ett samhälle. Och vrede är konstruktivt. Så tack igen.