… hade jag rivit de gamla skjulen och eldat upp bråtet och överallt över hela min gård var det snödroppar. Massor av snödroppar. Och det var inte varmt än, det var det inte, men det var några plusgrader och det luktade fuktjord överallt, i Stockholm också när jag kom hem.

I år är det kallt hela dagarna och kallare än kallt på nätterna och överallt är det snö, hårdskuren snö och på gatan utanför ligger ett tjockt lager is som alla halkar på, hundar som människor halkar omkring där och alla får det där lite fåraktiga uttrycket i ansiktet som vi får när vi tappar kontrollen.

Jag har sopat fjolårslöven från balkongen, köpt en större blomkruka till inneväxten och vill inte ha mer kallt nu, jag vill ha ljummet och ljummare än ljummet på väg till varmt. Jag vill gå i träskor och ha jord under naglarna som jag försöker peta bort. Jag sätter envist på mig sommarklänningarna ovanpå byxor och måste ha kofta på, klänning och kofta, annars går det inte, för än så länge har solen inte lyckats tina mycket alls, bara sudda ut de tydligaste dragen.

032k