Dr Suz, som ju har hållit sig i skymundan ett bra tag nu, fick ett särdeles utmärkt mail med lika särdeles utmärkta frågor, som doktorn genast ska ta sig an. Mailet lyder som följer (med doktorns svar kursiverade):

”Kära Dr Suz,

Jag och säkerligen många andra läsare med mig är så himla intresserade av ditt skådespelaryrke. Hoppas det går bra att jag ställer några frågor?

Shoot!

1) Hur får man veta att man har en bra röst för att dubba filmer?

Det är mycket enkelt, egentligen. Man gör en provdubb på ett bolag som dubbar film, och de säger ”det här går ju jättebra!”

2) Vad ÄR en bra röst för att dubba filmer?

Det är en tydlig röst med bra projektion. Allt annat som är rent röstmässigt, det vill säga tonläge, raspighet, intonation etc är inte lika viktigt, där är det bra med variation. Utöver det rent röstmässiga söker man någon som är snabbtänkt, bra på att läsa primavista (man får ingen förberedelsetid utan manus på plats), har god läsförståelse och nära till speluttryck, är musikalisk och kan prata rikssvenska.

3) Hur många inspelningsdagar är en film?

En långfilm spelas oftast in på någonstans mellan 25-50 dagar. Det kan vara både fler och i mycket udda fall färre, men de flesta svenska filmer spelas in på ungefär 40 dagar skulle jag tro. En filmdag ger 1-4 minuters färdigt filmmaterial.

4) Hur är det möjligt att inte bli kär i sina motspelare?

Det är inte konstigare än att man är kollegor som på vilket annat jobb som helst. Man blir kär i folk man har kemi med, vare sig man spelar mot dem eller inte.

5) Munsår, ögoninflammation, mensmage, lös mage, annan sjukdom, finnen från helvetet – hur löser man det på inspelningsdagen?

I tur och ordning: munsårsplåster och smink, salva/cleareye och smink, värktabletter och smink, många toalettbesök och smink, lämplig medicin och smink, smink. Mycket hade med andra ord inte funkat utan smink. Det ska ärligt sägas också att vad det gäller till exempel att få en mycket svår ögoninflammation/jättefinne à la Himalayatopp också går att putsa bort i efterbearbetningen, så att det inte blir klaffel i den färdiga filmen.

6) Vad röker och dricker ni egentligen på film?

Röker beror på om personen själv är rökare eller ej, om svar ja röker man vanliga cigaretter, om nej röker man örtcigaretter som luktar ungefär som det skulle göra om kor var rökare, bränt gräs. Dricker beror på vad vi låtsas att det är: vin är svartvinbärsdryck, whiskey/konjak är vatten med Colorit soja, drinkar är allt i den riktiga drinken minus alkoholen. Kaffe och te är kaffe och te.

7) Hur påverkad blir man av auditioner? Och: Går du på många?

Man blir avtrubbad med tiden. Eller man, jag ska säga jag. Jag är sällan nervös inför en audition eller provfilmning, och tänker sällan på den när den är klar, så jag personligen blir inte särskild påverkad. Antalet… tja, det är inte jättemånga, men många nog för att kännas som att det sker rätt regelbundet. Men det växlar, det där, antalet. I år har jag hittills gått på fyra stycken, tre av dem har jag inte fått och den fjärde har jag fortfarande inte fått svar från. Fyra är många på tre månader för mig.

8) En vän till mig som jobbade som producent, manusförfattare, regissör och lite som skådespelare sa ibland, halvt på skoj, tror jag; ”Jädra skådespelare! Äter upp allt och ligger med alla!” Stämmer det?

Det med maten stämmer. Vi äter upp allt som bjuds inklusive smulorna. Liggandet är däremot en myt. Det finns ett par häradsbetäckare av manskön som verkligen anstränger sig för att ligga med alla, men de är rätt få. De flesta skådespelare har ju familj hemma och är rädda om den, precis som alla andra.

Stort tack och kram, Nyfiken författarkollega i Oxford (www.amandahellberg.com)”

Tack själv och kram tillbaka!