Uppdatering på det där med kaminen: nu är den framme i huset. Den ligger i en trälåda som står på en träpall som sitter kvar på pirran som jag har kört in i hallen. Puh, härlig mening. Men hur som helst, den väger 70 kilo, och lite trälåda på det, så jag var faktiskt och för en gångs skull klok nog att inte ens försöka lyfta den. Nog för att jag har kånkat en del i mina dagar men gränsen går nog vid att försöka lyfta 70 kilo gjutjärn uppför en smal liten trappa.

Men däremot körde jag ner och kånkade upp mitt soprumsfynd uppför nämnda trappa. Just nu ser det ut så här i sovrummet.

20130410_162614

20130410_162624

Alltså, det här lilla bordet är ju som gjort för att bo här. Och minns ni hyllan? Så här blev den alltså. På översta bilden ser man skåpet mittemot som ska få samma behandling i sommar. Det blir perfekt för alla läsa-innan-man-somnar-böcker.

Det syns inte på bilderna, men det är ordentligt med revor och hål i den här tapeten, som förövrigt är en strukturtapet vilket jag inte gillar. Men se det för er nu, med den blommiga som ligger och väntar, och kaminen installerad till vänster om där jag står och fotar på bilden högst upp. Möjligen en fåtölj bredvid kaminen. Kanske en liten spetsgardin i fönstret. Det kommer att bli ett väldigt mysigt rum. Det ÄR redan ett väldigt mysigt rum.

Men sorkarna hade haft total grävfest i trädgården. Jag är till och med orolig för ett av äppelträden, eftersom det var rejält med sorkhögar runt det och det trädet redan är gammalt. Jag tror inte att det tål en större attack mot rötterna, så det finns nog en risk för att det kommer att torka ut och jag bli tvungen att såga ner det. Jag vill inte det. Jag tycker om gamla träd.

Dessutom ville inte vattnet gå igång när jag tryckte på vattenpumpens på-knapp. Det surrade i ett par sekunder, sedan slog den bara av igen. Jag försökte flera gånger, men icke. Jag vet inte om det tyder på att något har frusit (tveksamt, pumpen står i jordkällaren, där blir det inte minusgrader) eller om jag måste byta vattenpump (rimligt, eftersom den jag har ser ut att vara daterad till Dackefejden ungefär.) Vi får se. I’ll keep you posted.

I Stockholm fanns det vatten i alla fall. Och en katt som hellre dricker mitt än sitt eget.

20130411_150253