Efter noggrant undersökande av diverse påhitt har jag nu lyckats få till en utmärkt (jag upprepar, utmärkt!) glutenfri våffelmix. Tricket var, kan jag avslöja för er andra som säkert håller på att krevera av spänning, att inte ha med ägg i smeten. När jag inte hade ägg i uppstod ett rent hallelujamoment i mitt kök. Våfflorna blev spröda, krispiga, och alldeles ljuveligt goda.

Våfflorna innehåller alltså: rismjölk, hemmagjord mjölmix, lite bakpulver, lite salt och en splutt rapsolja. Det är allt. Förrädiskt enkelt. Och proportionerna? Jag vet inte riktigt eftersom jag nu två gånger i rad har kört på känsla och lyckats, så jag tänker att det nog inte är så jättenoga. Lagom tjock smet är väl en bra tanke.

Mjölmixen, undrar ni nu med spänningen darrande i luften. De färdiga mjölmixerna man kan köpa är gärna lite… blah. Det här är innehållsförteckningen på en färdig mix som finns att köpa: Vetestärkelse (max. 2 mg gluten/100 g), skummjölkspulver, oligofruktos, guarkärnmjöl, vitaminer och järn. Jag känner viss skepsis till mjöl som mest består av vetestärkelse. Dessutom tål jag ju inte mjölk så bra, så då faller sånt här bort rätt naturligt. Jag har haft lite problem med naturligt glutenfria mjöler ett och ett, de har gärna en bismak av något slag, eller uppför sig inte förutsägbart, eller smakar inte neutralt. Lösningen på det är att blanda dem med varann. Min mix består av havremjöl, rismjöl, teffmjöl, potatismjöl, arrowrotmjöl och majsstärkelse i proportioner enligt, som sagt ovan, noggrant undersökande. Jag har nu en mjölmix som fungerar utmärkt till de flesta saker och smakar… vanligt mjöl. Utan konstiga tillsatser. Hallelujamoment, som sagt!

Men för att återkomma till det viktiga i det hela: sjukt goda våfflor till frukost är en bra start på helgen.

Och en liten låt till våfflorna.