1. Hur gammal är du? Fyller 37 i juli. Välkomna på grillfest på landet! Vi grillar även om det regnar. Fast då sitter vi inne och äter.

2. Hur gammal känner du dig? Jag börjar väl äntligen känna mig som att jag är i den ålder jag är. Har alltid hittills känt mig äldre, på grund av född tant i ung kvinnas kropp. Men nu börjar jag ju närma mig the big four-oh och känner att nu… nu är det liksom mer i fas.

3. Vad har du gjort idag? Våfflor till frukost, rensat kattlådan, lekt med katten, försökt borsta katten (funkade inte) gått promenad till Favoritfiket, jobbat där med en korrläsning som ska vara inne på måndag och fikat, promenerat hem, betalat räkningar, gett katten mat, lekt med katten och parkerat mig i soffan.

4. Vilken film såg du senast? Åh, åh! Alltså, kul att du frågar, för jag har sett en superfin film som heter Ruby Sparks som jag tycker att många borde se. Den gick tydligen direkt på dvd i Sverige, varför har jag ingen aning om.

5. Vem ringde du senast? Låtsasbrorsan, för att fråga om han ville gå med på promenad, men han var ute och körde motorcykel.

6. Är du besatt av någonting? Nej.

7. Är du rädd för blod? Nej, inte ett dugg. Har varit näsblödare i hela mitt liv. Jag är ju dessutom blodgivare, så jag är rätt cool med blod.

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu. Soffan hemma. Den finns på bild i bloggen.

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet? Ja, givetvis. Det är väl inte ens särskilt knepigt, man kan bara ta de senaste innan Reinfeldt: Bildt, Persson, Carlsson, Palme, Fälldin.

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga? Nej. Men jag hade bara kunnat tre till på hela 1900-talet.

11. Vilken färg är dominerande i din garderob? Jag har ingen dominerande färg i min garderob, den är rätt spretig.

12. När vaknade du idag? Första gången runt 6-tiden när katten hade sin obligatoriska slicka-i-ansiktet-gosstund, på riktigt runt 9.

13. Vilken är din favorithögtid? Midsommar. Eller nyår? Nej, säger midsommar, för sommar är bättre än vinter.

14. Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu? Jag är rätt nöjd med att vara hemma just nu faktiskt.

15. Nämn en plats i världens som du besökt och aldrig vill återvända till. Den där inhägnade stranden i Sharm El Sheikh där de spelade techno i jättehögtalare hela tiden och ett ryskt tant-bling-gäng körde aerobics i ledning av en kille som ropade RAZ DVA TRI i mikrofon. Samtidigt sprang tusen andra killar runt och skulle sälja på en saker, de lät en inte vara ifred ens om man låtsades sova (vilket man förstås inte gjorde pga ovanstående aerobics). Jag skulle gärna åka till Egypten igen, men den stranden – nej.

16. Hur vill du tillbringa din pension? Frisk, stark, brunbränd, iklädd blåbyxor och blommig fladderskjorta och halmhatt, med grå fläta på ryggen, grävande i trädgården på landet på dagarna, och på kvällarna skriver jag mina romaner och klappar mina katter, och inifrån köket ropar mannen jag lever med att maten är klar. Vi bor där i lilla röda huset och har lämnat stan för gott, jag åker och spelar in film ibland bara och då bor vi på hotell och lyxar runt.

17. Vad lyssnar du på just nu? Vindspelet på grannens balkong.

18. Har du någon gång brutit ett ben? Nej, men jag har slitit av en hälsena en gång så jag har likaväl gått gipsad i sex veckor.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl? Olivolja, rismjölk, lök (gul, röd, vit), ägg och tomater.

20. Vem är din favoritkändis? På den frågan svarar jag nej. ”Favoritkändis”? Ursäkta. Nej.

21. Vad är du på för humör just nu? Stillsamt. Såg en humla dunsa i mitt fönster förut idag, det gjorde mig glad. Allergin gör mig trött, men det är ändå ok. Lördagshumör, helt enkelt.

22. Vilka världsdelar har du varit i? Europa och Afrika.

23. Snarkar du? Nej, inte vad jag vet. Ingen som har sagt det i alla fall.

24. Vilka yrken har du provat på? Städare, simlärare, danslärare, aerobicsinstruktör, receptionist, teaterpedagog, butikspersonal, babysimledare, lärarvikarie låg-mellanstadiet, skådespelare, översättare, regissör och författare.

25. Hur går du helst klädd? Antingen jeans-tröja eller klänning.

26. Vilket stjärntecken är du född i? Kräftan.

27. Vilket är ditt favoritgodis? Jag gillar marmeladgodis jättemycket. Men ärligt talat finns det inte mycket godis jag INTE gillar.

28. Vad sa du senast? Nåt i stil med ”heeeeej fina kissen min…”

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Jag hade lätt för mig i skolan så jag var duktig på det mesta, men det jag tyckte mest om var (icke oväntat) musik, språk och svenska. Jag gick ut gymnasiet, naturvetenskaplig linje, med ett snittbetyg på 4,6. Har aldrig behövt vare sig mina betyg eller mitt högskoleprovspoäng på 1,8 eftersom jag ju valde konstnärlig högskola med praktiska inträdesprov. Ack, den ironin.

30. Vad har du på dig just nu? Grå skinnyjeans, mullvadsfärgat linne, en sticketröja med en döskalle på.

31. Vilken är din favoritaffär? Adlibris.

32. Vad har du för storlek i kläder? 38 brukar jag prova först. 36 ibland (men numera oftast 38.) Eller oftast M, ibland S.

33. Vad har du i dina fickor? Inget just nu.

34. Vad köpte du senast? En chokladbiskvi och en kopp te.

35. Hur många gånger har du flyttat? Hjälp, nu ska jag räkna. Femton, tror jag. Möjligt att jag har missat någon av gångerna, det kan vara fler.

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka saker skulle du ta med? Böcker och solskyddsfaktor.

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Både och, beroende på sammanhang.

38. Senaste filmen du såg på bio? En tidig screening av en Disneygrej jag inte får prata om för det är jobbhemlisar.

39. Har du blivit sydd någon gång? Ja.

40. Har du någon gång badat naken utomhus? Ja, finns det verkligen folk som inte har gjort det? Vilka är de?

41. Vad åt du till frukost? Glutenfri våffla med svartvinbärssylt och kokosgrädde, och kaffe med rismjölk.

42. Hur såg ditt liv ut för 10 år sen? Det blir alltså våren 2003? Jag bodde i Stockholm, gjorde filmdebut med ”Paradiset”, hoppade in i den kvinnliga huvudrollen i ”Woyzeck” på Dramaten för att Melinda Kinnaman skadade benet, började repetera ”Kalevala” på Stadsteatern, jag var singel och inte kär i någon och hade bara några månader tidigare börjat gå i terapi. Jag var ganska olycklig av familjeskäl och ganska olycklig i mig själv, men på utsidan verkade det som att allt var tipptopp, min karriär tog fart och livet lekte. I själva verket var det en jättetuff och ganska förvirrande tid.

43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning? Nej, underligt nog, eftersom jag är en oförbätterlig fartsyndare på motorvägar. Håller ALLTID stadstempo dock, kör ALDRIG för fort på 30- eller 50-vägar.

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? Min morbror som hjälpte mig att bygga om hus-köket i somras och alltid finns där när det behövs. Samt på en helt annan nivå: Elisabeth som hjälpte mig att komma i kontakt med människor som är relevanta för boken jag skriver nu.

45. Var lägger du din mobiltelefon när du sover? På den nya fina asplundskänken.

46. Vad var det senaste du åt? En clementin.

47. Vem är världens vackraste kvinna? Det är omöjligt att säga en när det finns så många.

48. Är du blyg? Ibland. Oftast inte. Men jo, ibland.

49. Vilken var den senaste konserten du var på? Oj, måste kolla min kalender. Just det, Stephen och Amanda.

50. Vad heter du i andra namn? Antoinetta. Ja, det är sant!

51. Har du varit med om en bilolycka? Ja. Mamma körde och jag satt bredvid när en gubbe körde in i oss i en korsning där han hade väjningsplikt. Ingen blev skadad, men mamma föll ihop och satt och skakade på asfalten och jag skällde ut gubben så att han fick backslick. Jag var fjorton år. Jag har kört på ett rådjur också en gång, då var jag arton och hade haft körkort i två månader. Rådjuret dog.

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? Ja. Det finns saker från mitt liv som jag aldrig kommer att prata med någon om, någonsin.

53. Vilken är den roligaste träningsformen? Allt som går att göra utomhus.

54. Har du några husdjur? Ja, Olivia! Tänk att jag har Olivia.

55. Vill du gifta dig? Ja, det skulle vara fint, tack.

56. Var växte dina föräldrar upp? I forna Jugoslavien, närmare bestämt Bosnien, närmare bestämt två små byar utanför en liten stad som heter Visoko som ligger tre mil från Sarajevo.

57. Har du någon gång ringt polisen? Ja. Jag tror att sist jag gjorde det var när jag hade inbrott i bilen.

58. Har du svenskt ursprung? Nej. Men jag är född i Sverige och har aldrig bott i något annat land.

59. Har du, eller haft, något smeknamn? Jag kallas oftast Sanna. Ibland Suz. Min morbror kallar mig Sneki.

60. Vilka är dina största svagheter? Jag oroar mig mer än nödvändigt, jag är disträ och ganska självupptagen. Dessutom äter jag för mycket snask.