domherreparet

Ett domherreparbesök i mitt knoppande Transparante Blanche på sovrumsfönstersidan. Kissen ägnade mycket tid i morse åt att sitta och småjama ut genom fönstret och tassa på rutan med stor längtan. Jag vet inte hur det ska gå när jag släpper ut henne, damen är mycket förtjust i att jaga fjäderleksak på pinne, så jag har en känsla av att levande fjädrar kommer att vara stor fröjd.

Hur högt på en husfasad kan fästingar klättra? Två dagar i rad nu har jag hittat en fästing vid sovrumsfönstret. Det känns inte som att de borde komma från katten, eftersom hon inte har fått gå ut än. De kan såklart ha kommit in med mig, på kläderna, efter att jag har varit ute i trädgården, men det känns ändå misstänkt att de enda fästingar jag har sett är på exakt samma plats och vid ett fönster. Men sovrummet är på andra våningen i huset så det är ju i alla fall fyra meter upp. Någon som vet om det är möjligt?

Och apropå fästingar – är det någon av er som har husdjur som brukar köra med det där fästingmedlet man kan droppa på dem? Jag har läst att vissa katter har reagerat ganska illa på det, så jag är lite skeptisk, men samtidigt vill jag ju inte att stackars Olivia med sin långa päls ska vara ett enkelt byte för alla miljontals blodsugarkryp här i Östergötland (som dessutom har en rätt hög statistiksiffra på smittbärande fästingar). Tips och råd, kära ni som vet?

Solen piper in genom rutan, det ser ut att bli en vacker förmiddag. Jag ska klippa klart gräset och städa lite innan det är dags att köra tillbaka till Stockholm. En månad kvar. En månad, sedan behöver jag inte köra hem på ett bra tag.

Hoppas att spenaten gror ordentligt.