Det har varit några intensiva trädgårdsjobbdagar sedan jag kom ner. Jag vet inte vad det är med trädgårdsarbete som är så tillfredsställande, kanske bara det faktum att jag verkligen har varit urdålig på allt som har med växtlighet att göra, och nu är det en ny tid? Eller det där med att saker växer, rotar sig, återkommer, det enda som ska till är lite omsorg och näring? Det är vilsamt. Oavsett att svetten droppar från hakan när jag klipper gräset, så är det vilsamt.

Minns ni lilla Gulag? De kåkstadsliknande plank-och-pinn-skjulen som jag rev förra våren och som Annannan påminde mig om med sitt vykort? Själva snickarboden de var spikade på och det stabila vedskjulet står ju kvar, och jag har planerat att renovera upp dem så gott det går. Under rivningen förra året dök det upp en dörr som hängde på sniskan, som jag spikade till fodret på och gav nya gångjärn. Igår målade jag den. Eller, jag målade den första omgången, och halva andra innan färgen tog slut. Och eftersom jag blandat färgen själv av vit och alldeles för mörkblå kommer jag att få stryka en tredje gång, med en ny blandning som jag gör lite mer av. Men nyansen blev faktiskt helt perfekt. Det är just den här ljusa blå östgötadörrar ska ha. Om de inte är gröna förstås.

snart trädgårdsförråd

Innanför dörren finns ett litet fönsterlöst förråd som kommer att bli perfekt till trädgårdsredskapen så småningom, när allt blir som jag har tänkt. Just nu är det mest uppsamlingsförråd för saker som gamla skidor och nån brassestol och lite suspekta dunkar och sånt som Lilla Farbrorn lämnat kvar. Men det kommer en tid när det ska hänga redskap i rader på väggen och finnas en planteringsbänk utanför, tänker jag.

Och trädgårdslandet! För att vara första försöket på att odla något ätbart någonsin i mitt liv ser det faktiskt kanonbra ut.

snart mat

Spenaten har tyvärr gått i blom, vilket inte är så konstigt eftersom den har fått klara sig själv i några veckor. Men nu ska jag ju vara här ett tag framöver, så jag ska så ny spenat, och mangold. Och så tänker jag äta blomspenaten i alla fall. Det går säkert bra.

Egentligen hade jag tänkt fortsätta måla skjulet idag. Jag ska rödmåla hela den där väggen i bild, och skruva fast en spaljé på den till björnbärshallonplantan jag köpte förra året, som faktiskt och otroligt nog också har överlevt vargavintern. Men den planen kommer att få vänta lite. För idag vaknade jag av det där tapp-tapp-tapp på rutan som betyder att trädgården får regn, och jag får ligga i sängen och läsa och se på film hela dagen. Och vet ni, det kanske är precis det egentligen som är den bästa planen för idag.

regn hos mig