rödfärg

Så då gjorde jag som jag hade planerat och målade lite. Jösses. Jag tror att jag har sagt det förr, men det slutar aldrig förvåna mig vilken skillnad lite färg gör. Nu har jag bara kvar att måla dörrfodret och balken precis under snedtaket vitt och lägga till en halvmeter av den där vita tvärslån. Sedan är det väl dags att börja rensa ur förrådet. Och jodå, jag ska måla resten av huset också, det som fortsätter åt vänster i bild. Men där måste jag först både rensa bort en massa nässlor och flytta på den stora slipstenen, så det får vänta lite. Redskapsförråd som ska bli användningsklart står näst på tur.

Apropå blomspenaten plockade jag några stycken idag eftersom jag tänkte göra en omelett att småsnaska på så här på kvällskvisten.

spenat

Vilken lyx det är att bara gå ut och… ta mat. Babyspenat, färskast tänkbara. Jag klippte med mig lite gräslök utifrån också. I med spenaten i stekpannan tillsammans med en hackad vitlöksklyfta, så skära lite fetaost i bitar och vispa ett ägg med lite mandelmjölk innan jag hällde det över spenaten i stekpannan och klippte över gräslöken. Lite flingsalt och några drag med pepparkvarnen. Lät det stå på svag värme en stund innan jag hällde över den på en tallrik. Till sist strödde jag lite valnötter över. Det blev fantastiskt gott i all sin enkelhet.

omelett

Nu ligger jag och smuttar på ett glas vitt vin och äter kall rabarberpaj från tidigare idag. Imorgon får jag besök av en god vän, så jag är lite extra nöjd att jag hann måla nästan klart idag. Då kan vi koncentrera oss på att göra annat än jobba, hon och jag.