regndag

Det har regnat envetet sedan igår. När jag tittade ut imorse hade det regnat 26 millimeter, enligt mätarkoppen jag har utanför farstukvisten. När jag nyss tittade ut genom fönstret var koppen nästan full. Pionerna har trött lagt sig att hänga med huvudena ner över stödet. Det regnar envetet, som sagt.

För ett tag sedan gick strömmen och jag kunde inte hitta någon propp som gått, så efter någon kvart eller så gummistövlade jag över till Mellan och Mjuka för att fråga om de hade ström kvar. Det hade de inte, så jag kunde andas ut. När jag stövlat tillbaka till mig och tagit in det dyngsura badlakanet som fick hela torkvindan att hänga snett av sin tyngd sa det klick och strömmen kom tillbaka.

Olivia är lika seg som jag, vi blir bägge alldeles gäspiga av regn. Det verkar inte bli någon arbetsdag idag, vare sig snickeri eller målning frestar. Det som frestar är att se ett avsnitt till av ”Once upon a time” som jag just nu ser på dvd, och skära mig en skiva kanelkaka till, till kaffet. Jag är fortfarande inte helt nöjd med hur mina glutenfria kakor smakar, men jag jobbar med saken. En skiva i taget.

kanelkaka