loppisfyndad vitrin

First Aid Kit sjunger och jag målar en loppisfyndad vitrin vit. När man inte har så stort kök eller så mycket förvaringsutrymme får man tänka smart och försöka hitta lösningar. Eller ärligt talat måste man förstås göra det oavsett om vi pratar om kök eller livet.

Låtsasbrorsan kom hit igår, det var första gången han var i mitt hus, trots att det har gått två år sedan jag köpte det. Bara det i sig är ett vittnesmål om att han jobbar för mycket och har för lite avlastning i sitt liv. Jag lyxlagade middag åt oss, han fick göra precis det där han egentligen tycker är så svårt – bara sitta och bli lite omhändertagen. Vi åt gott och drack vin och pratade till så sent att han slog huvudet i lampan när det var dags att gå upp och lägga sig. Jag fnissade lite åt hur enorm han ser ut i mitt lilla hus. Han är nästan två meter lång, och mitt gästrum är egentligen inte mycket större än vad han är.

Det är inte lätt att veta hur man ska ordna sitt liv så att det blir mer plats för glädje. Det är inte självklart, det är aldrig så linjärt. Jag är otroligt glad för året jag har framför mig, Låtsasbrorsan har i flera år sagt att han inte orkar så länge till. Han behöver också hitta luft någonstans. Frågan är bara hur och var. Jag skruvar på höga ben på vitrinen, dörrarna ligger fortfarande och torkar.

ben

Efter rejäl frukost i morse gick vi en långpromenad i skogen för att det inte skulle finnas risk för alkohol kvar i blodet innan Låtsasbrorsan körde hem igen, och vi mötte Italienaren när vi var tillbaka vid husen. Det är den tredje manliga vännen Italienaren har sett sova kvar hos mig. Han tror antagligen att jag lever ett ”modernt” vidlyftigt liv. Jag önskar nästan att han hade rätt. Vi stod och småpratade en stund medan vi viftade bort envetna mygg. Italienaren sa att vi har ett litet paradis här. Det är sant.

När Låtsasbrorsan kommit hem skickade han ett sms där han kallade besöket läkande.

Dörrarna till vitrinen får ligga och torka över natten. Imorgon skruvar jag på dem, och jag funderar på att såga till en kvarbliven bit av diskbänksbrädan att lägga ovanpå rubbet. Benen är höj-och-sänkbara, golvet är så skevt att det är enda sättet att få saker att stå rakt. Inspektör Olivia är inte helt klar över vad det hela är till för, men hon har fortfarande gott om plats för matskålarna, och det är nog det viktigaste.

där ska den stå ja